Thursday, August 12, 2010

Politik Berwibawa Merentas Generasi

Tajuk ini amat penting untuk di bicarakan ketika negara semacam ketandusan pemimpin yang berwibawa. Wibawa bermakna ‘credible’ atau telah diterima pakai dalam Bahasa Melayu sebagai kredibel dan kredibiliti. Pemimpin yang berwibawa bermakna seorang pemimpin yang boleh dipercayai kerana pemikirannya, semangat juangnya dan pengorbanannya untuk rakyat dan umat. Sementara pemimpin tidak berwibawa ialah pemimpin yang tidak boleh dipercayai kerana mementingkan diri berbanding umat, rasuah, banyak janji yang tidak ditepati, hidup penuh dengan kepura-puraan.

Mengapa kewibawaan itu penting untuk pemimpin umat dan negara?

Ianya menjadi penting kerana pemikiran, arahan dan kehendaknya mudah dipatuhi oleh rakyat atau pengikutnya. Rakyat akan mudah bersatu di bawah kepemimpinannya. Mereka tidak akan banyak membantah atau mengkritik apalagi menimbulkan masalah kepada pemimpin. Kesetiaan pengikut sangat kental dengan pemimpinnya. Malah mereka sanggup berkorban apa saja untuk mempertahankan pemimpinnya, sekiranya pemimpin tersebut berhadapan dengan apa jua masalah.

Pemimpin berwibawa akan memberi inspirasi dan teladan kepada generasi mendatang. Pengalaman dan pengorbanannya akan menjadi ikutan sepanjang zaman.

Bagaimana seseorang mendapat wibawanya?

Ada banyak cara untuk seseorang mendapat wibawanya. Ada yang mendapatnya melalui keturunan seperti Keturunan Raja, Keturunan Nabi dan Keturunan Pemimpin. Ada yang mendapatnya melalui jawatan yang dipegangnya seperti jawatan Perdana Menteri, Menteri, Mufti, Hakim dan sebagainya. Ada yang mendapatnya melalui ilmu dan pemikirannya seperti Ulama tersohor atau Intelektual tersohor seperti Sheikh Yusuf Qaradhawi dan Professor Syed Muhammad Naquib al-Attas. Seterusnya, ada yang mendapatnya melalui sejarah perjuangan dan pengorbanannya sapert Nelson Mandela, Malcolm X dan Mahatma Gandhi. Diantara banyak cara-cara ini, ada satu cara yang susah untuk dinilai secara objektif, iaitu karisma atau aura seorang pemimpin. Seseorang pemimpin sangat berpengaruh terhadap pengikutnya kerana faktor X. Faktor X inilah yang menjadi misteri sampai sekarang. Bagi umat Islam,ianya adalah suatu anugerah yang hanya Dia sahaja yang mengetahui.

Cabaran utama dunia masa kini ialah untuk melahirkan pemimpin politik berwibawa (credible political leader). Ini amat berkait rapat dengan halatuju sesebuah negara yang amat bergantung kepada kualiti pemimpinnya.

NELSON MANDELA (18 Julai 1918 – sekarang)

Banyak contoh yang boleh dibuat dalam kaitan antara kemajuan sesebuah negara dengan kualiti pemimpinnya. Contoh yang paling nyata ialah Nelson Madela, sebagai pemimpin politik berwibawa di Afrika Selatan. Beliau memperjuangkan hak masyarakat kulit hitam agar diiktiraf hak asasi dan hak demokratik sebagai warganegara yang setaraf dengan masyarakat kulit putih. Akibatnya beliau dipenjara selama 27 tahun. Namun perjuangannya tidak pernah luntur sehinggalah akhirnya beliau dibebaskan dan menjadi Presiden Afrika Selatan yang pertama dipilih secara demokratik selama 5 tahun (1994-1999). Beliau menjadi Presiden ketika berumur 76 tahun. Beliau tidak memimpin lama sebagai Presiden kerana menyedari akan faktor usia yang boleh menjejaskan prestasinya sebagai Presiden. Lantas beliau mengundur diri secara sukarela, hidup sebagai seorang negarawan yang disegani dunia.

Nelson Mandela adalah contoh seorang ahli politik berwibawa, merentasi generasi. Kepimpinannya menjadi inspirasi dan teladan kepada generasi mendatang. Wibawanya hebat kerana nilai perjuangannya yang kental, sanggup menghadapi sebarang risiko peribadi demi perjuangan bangsa tercinta, sanggup bersara politik awal apabila menyedari kepimpinan tidak lagi berkesan lantaran usia tua. Melihatkan pengorbanan Mandela, rasanya tidak ramai pemimpin politik yang sanggup meneladaninya.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, sebagai langkah untuk mengiktiraf sumbangan Mandela dalam perjuangan keadilan sosial telah mengisytiharkan 18 Julai sebagai ’Mandela Day’. Masyarakat dunia diminta pada hari tersebut untuk mengorbankan 67 minit dari kehidupan mereka untuk melakukan sesuatu kebajikan untuk orang lain, sebagai ingatan simbolik 67 tahun pengorbanan dan perjuangannya untuk bangsanya di Afrika Selatan.

MAHATMA GANDHI (1869 – 1948)

Seorang lagi tokoh politik berwibawa yang boleh dijadikan contoh merentasi generasi ialah Mahatma Gandhi (1869-1948). Beliau terkenal dengan perjuangan kemerdekaan India melalui pendekatan ’non-violence’ atau ’ahimsa”. Pengalaman hidup dan bekerja di Afrika Selatan ketika dasar ’apartheid’ atau dasar diskriminasi terhadap masyarkat kulit hitam masih dilaksanakan, membuatkan beliau begitu bersemangat untuk memperjuangkan kemerdekaan India dari penjajahan British.

Dalam perjuangan kemerdekaannya, beliau dipenjara di atas tuduhan menghasut rakyat untuk memberontak oleh penjajah British pada 1922. Akibatnya Parti Politik pimpinannya, Indian National Congres terpecah dua, satu sanggup bergerak di dalam kerangka Perlembagaan British, dan satu lagi menentang.

Sementara itu perpaduan masyarakat Hindu dan Islam di dalam perjuangan kemerdekaan juga retak sehingga akhirnya mengakibatkan Gandhi mati dibunuh oleh seorang pengikutnya yang tidak bersetuju dengan pendekatan berkompromi demi perpaduan dengan masyarakat Islam pada 30 Januari 1948 ketika berumur 78 tahun.

Ada 3 prinsip hidup Gandhi yang menyebabkan beliau diiktiraf sebagai tokoh politik berwibawa iaitu pertama; perjuangan kebenaran atau ‘satya’, kedua; perjuangan melalui pendekatan ‘non-violence’ atau ‘ahimsa’ dan ketiga; menjalani kehidupan yang amat sederhana dan berpakaian dua helai kain hasil tenunan sendiri yang dipanggil ‘dhoti’ di sepanjang hidupnya.

Perjuangan Gandhi telah menjadi ikutan ramai pemimpin-pemimpin dunia, antaranya Nelson Mandela sendiri. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu malah telah mengisytiharkan, 2 Oktober, hari kelahiran Gandhi sebagai ‘International Day of Non-Violence’.

MALCOLM X (19 MAY 1925 – 21 FEBRUARY 1965)

Seorang lagi tokoh berwibawa merentasi generasi yang wajar diteladani ialah Malcolm X (May 19, 1925 – February 21, 1965) atau juga dikenali sebagai El-Hajj Malik El-Shabazz. Beliau adalah seorang aktivis politik yang memperjuangkan hak asasi masyarakat kulit hitam di Amerika Syarikat.

Semangat kental perjuangannya yang tidak langsung takut dengan sebarang risiko terhadap diri dan keluarganya telah mencetuskan kesedaran yang tinggi di kalangan masyarakat kulit hitam untuk memperjuangkan hak asasi mereka.

Beliau menganut Islam versi Nation of Islam oleh pengasasnya Elijah Muhammad ketika berada di dalam penjara di atas kesalahan jenayah. Setelah dibebaskan, beliau menjadi tenaga terpenting Nation of Islam selama 12 tahun. Perjuangan “Black Supremacy” berakhir bila beliau meninggalkan Nation of Islam, dan menganut ajaran Islam mengikut Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Selama setahun beliau terpaksa membetulkan faham ‘Black Supremacy” kepada ajaran Islam sebenar yang menganjurkan kasih sayang, kemanusiaan sejagat dan persaudaraan sesama manusia. Perubahan diri beliau amat ketara setelah menunaikan haji di Makkatul Mukarramah. Beliau melihat sendiri betapa umat Islam tak kira bangsa, sama-sama menunaikan ibadah haji, tanpa memperdulikan pangkat dan keturunan. Ajaran Islam yang murni ini menyebabkan penyokong Nation of Islam memusuhinya, lantas membunuhnya dengan 16 das tembakan dari jarak dekat ketika berucap di Audubon Ballroom, Manhattan, New York.

Kewibawaan kepimpinan Malcolm X ialah kerana keberanian beliau untuk memperjuangkan hak asasi masyarakat tertindas dan keberanian beliau untuk membetulkan semula ajaran salah yang telah dipeloporinya, yang mengakibatkan beliau kehilangan nyawanya.

PRINSIP UNGGUL PEMIMPIN BERWIBAWA

Berdasarkan sejarah hidup 3 tokoh ini, kita boleh membuat beberapa rumusan penting bagi mewujudkan budaya politik berwibawa yang boleh diteladani oleh generasi mendatang.

Pertamanya, prinsip ’BERANI kerana BENAR’. Apa yang dimaksudkan dengan prinsip ini ialah setiap pemimpin harus ada keberanian untuk memperjuangkan sesuatu yang diyakini benar. Seorang pemimpin akan hilang wibawanya sekiranya mengambil sikap lepas tangan dan tidak peduli terhadap permasalahan yang dihadapi oleh pengikutnya.

Mandela, Gandhi dan Malcolm X sanggup menghadapi apa jua rintangan demi perjuangan hak bangsanya.

Keduanya SANGGUP menanggung RISIKO. Wibawa seorang pemimpin hanya menyerlah apabila dia sanggup berkorban demi perjuangannya. Pemimpin yang sentiasa mengambil jalan selamat di dalam perjuangannya tidak akan kekal lama apa lagi untuk dikenang rakyat.

Ketiganya, BUAT bagai di KATA. Maknanya seorang pemimpin akan dinilai berwibawa sekiranya segala tuturkatanya dikota dengan tindakan dan perbuatan. Ramai pemimpin hilang wibawa apabila rakyat mengetahui banyak kenyataan mereka dan janji-janji yang tidak dikota.

Keempat; AKHLAK MULIA, ETIKA DIJAGA. Pemimpin yang sarat dengan skandal, tidak akan diterima rakyat.

Kelima, PEMIMPIN UMMATIK. Pemimpin yang mengutamakan kepentingan umat, mengatasi kepentingan diri. Hatta, sekiranya demi kepentingan umat, pemimpin itu sanggup kehilangan jawatan, asal umat terbela dan terpelihara. Apa yang malang, ramai pemimpin yang sanggup melakukan apa saja, hatta mengadai maruah umat, demi mempertahankan jawatan atau kuasa.

Kesimpulannya, Politik wibawa ialah politik bersifat ummatik, pemimpinnya juga bersifat ummatik, sanggup berkorban segalanya demi perjuangan tercinta. Hanya pemimpin begini yang berwibawa yang bakal dikenang oleh generasi mendatang sebagai sumber inspirasi dan teladan yang perlu dicontohi.



Dibentangkan pada 1 Ogos 2010 di Program Sabah Youth National Forum (SYNF) 2010

bersama ahli-ahli panel berikut:

YBrs. En Azman Ruslan, Ketua Pemuda UMNO Sabah

YB Datuk Jahid Jahim, Ketua Pemuda Parti Bersatu Sabah (PBS)

YB Pang YUK Ming, Naib Presiden, Liberal Democratic Party (LDP)

Sumber : Madinah al-Nur

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails