Sunday, August 22, 2010

Mengapa harus begini?

Gejala pembuangan bayi semakin menjadi fenomena yg lumrah di mata masyarakat. setiap hari, komuniti Malaysia dihidangkan dengan berita-berita sensasi, berita-berita anak dibuang oleh ibu mereka. tidak kurang daripada 1 kes dlm masa 24 jam, gejala ini semakin menular, seolah-olah tiada lagi titik noktah bagi membendung ia drpd terus merebak.

154% itu adalah statistik terkini yg telah dikeluarkan oleh PDRM mengenai peningkatan kes pembuangan anak (dikatakan statistik kes jnyh tlh brkurang, adakah membuang anak masih belum digazetkan sbg kes jnyh di bwh Kanun Keseksaan?) lupakan statistik, mari kita jenguk ke dlm realiti sbnr. 154%. itu adalah kes yg dilaporkan kpd phk polis. bagaimana pula dgn kes yg tidak dilaporkan? jika melihat kpd realiti ummat ini, saya pasti, angka 154 itu bukanlah angka yg tepat, bahkan ia melebihi peratusan statistik itu. mungkin 200%? atau bisa saja mencecah 300%.

Hedonisme

Jika diteliti, kes-kes pembuangan bayi ini melibatkan majoriti muslim (terutama melayu-islam). menyedihkan. kebenaran itu kadang-kadang pahit, tapi ia perlu ditelan. merujuk kpd kenyataan professor ungku aziz, seperti yg dilaporkan di dalam akhbar utusan (meloya) malaysia pada 14/8/2005, anak-anak melayu pada masa kini lebih cenderung dan berminat kpd gejala hiburan yg melampau. kenyataan yg tidak dapat disangkal lagi. lihat sahaja, bermula dgn bintang kecil shnggalah ke AF,MI,Mentor dll, orang melayu-islam mendominasi program2 ini sbg "bintang yg menyinari industri hbrn tanah air." jadi, janganlah disalahkan kaum lain apabila mereka mendominasi profesion di dlm bdng korporat dan profesional. sbb apa? melayu hny fikirkan hbrn (mintak maaf banyak2). hedonisme telah menjauhkan remaja2 islam drpd kerohanian. hedonisme telah mematikan hati pemuda2 islam. hedonisme telah membutakan mata dan hati syabab2 islam. siapakah yg bertanggungjawab? setiap kali dtg artis dr luar ngr ingin membuat konsert hbrn (hatta konsert itu mlnggr praturan yg ditetapkan krjaan), konsert itu ttp diluluskan oleh pihak berwajib dan berjalan begitu sahaja.pemuda2 islamlah yg "mengimarahkan" konsert2 ini.

Kurang pendidikan agama?

Benarkah hanya mereka yg kurang mendapat pendidikan agama shj yg trlibat di dalam gejala ini?pd pndngn saya, itu bukanlah satu hipotesis yg baik. realiti? mahasiswi pngajian islam universiti dan pljr sekolah menengah agama sndr turut sama "mengambil bhgian" di dalam "aktiviti" ini. mereka ini boleh dikategorikan sbg kurang pndidikan agama kah? saya tidak menafikan bhw jumlah mereka (yg dporkan) bukanlah dari golongan majoriti, tetapi ia tetap ada. dan masih berpotensi utk dilakukan oleh sahabat2 seislam mereka yg lain. tiada @ kurang penghayatan agama. saya kira itulah yg lebih bernas utk di"quote"kan. kerana mempelajari agama utk kepentingan duniawi, bljr agama sekadar utk pekerjaan, bljr agama utk title "ustaz @ ustazah," maka lahirlah golongan2 yg menconteng arang ke muka agama yg suci ini. belajar sekadar utk "exam," bukanlah utk pnghayatan hidup.

Pemuda pemudi?

remaja adalah tonggak bangsa, agama dan negara. kegagalan generasi muda menggambarkan kegagalan negara pada masa hadapan. bagaimanakah utk menjustifikasi remaja kita pada masa kini? telah gagal kah kita? atau masih ada sinar harapan utk memperbetulkan segala kekhilafan ini? kerajaan mengatakan "program2 utk pembangunan remaja penting utk masa dpn negara." lalu dirangka pelbagai program sukan, hiburan, atau dgn kata mudah, bersifat duniawi utk muda-mudi. ikon remaja terdiri drpd mereka yg memenangi anugerah hiburan (contoh:juara AF) atau memenangi acara sukan (contoh:lumba litar). pernahkah kita dengar di peringkat persekutuan, Abdullah Fahmi (juara AQ 1) dijadikan ikon remaja kebangsaan? saya sanggup menjilat ludah saya jika ada. bermula dgn ikon duniawi inilah, smngt remaja semakin berkobar-kobar utk mencari lebih banyak hiburan, dgn harapan "kamilah ikon @ idola remaja seterusnya!" lihat saja realitinya. pelajar universiti sanggup brhnti bljr utk mnjd artis! seorang pekerja sektor awam @ swasta yg telah establish kedudukannya, sanggup memeperjudikan masa depannya utk menjadi artis (dengan alasan mengejar cita-cita yg belum kesampaian)! wahai sahabatku...mengapa harus jadi begini?

Buang bayi...sampai bila?

"mungkin ini adalah bala @ peringatan drpd Allah utk umat Islam di m'sia. kita tidak diturunkan bala secara terus spt yg berlaku di pakistan, tetapi lebih berbentuk masalah sosial spy kita kmbl kpd ajaran Islam yg sebenarnya." itulah pendapat dari seorang pnsyarah saya. saya agak bersetuju dgn pndngn ini. itu merupakan satu analogi yg pada hemat saya ada hujahnya. kejebakan pemimpin2 Islam kita yg enggan mengakui kesyumulan Islam dari segala sudut mula diperlihatkan kesannya. apabila undang2 Islam ditolak, malah diperlekehkan, maka gejala2 sosial yg mengundang murka Allah mula tumbuh umpama cendawan selepas hujan. keengganan mereka meminda undang2 Islam di prngkt persekutuan menimbulkan seribu macam persoalan. apabila datang seorang non-muslim mempertikaikan keberkesanan undang2 Islam, mereka akan berdiri mencerca orang itu, malah dgn segera dipolitikkan isu itu, sedangkan merekalah antara penyebab non-muslim begitu takut dgn undang2 jnyh Islam ini. mereka memomokkan orang2 bukan ISlam dgn analogi yg menakutkan pd undang2 Islam utk meneruskan survival politik mereka. namun apabila dicabar utk digubal undang2 itu, mereka kecut perut (mungkin takut terkena pada diri mereka sendiri). sudahlah ditolak dan dipermain-mainkan undang2 Islam itu, kemudian menjamu lagi anak-anak muda di ngr ini dgn sgl bntuk hiburan. prcayalah (orang pasti akan percaya wlpn tidak diminta), balik saja konsert, rumah tumpangan menjadi tempat bermalam. lebih ekstrem, pondok di taman rekreasi pon jalan...sedihkan? selagi Islam ditolak, selagi itu masalah sosial tidak dapat diatasi. sampai bila? sampai bila perlu kita dijamah dgn berita pembuangan bayi??

Tanggungjawab remaja

sbg remaja, kita menggalas tanggungjawab dan amanah yg berat. tiada pilihan. mati di jalan Allah atau mati spt binatang yg ketuaan. tugas paling asas. dakwah. tetapi jalan ini tidak pernah mudah. perlu ada tekad dan kesabaran. tidak boleh mengharapkan hasil yg segera, jika tidak, kelak kita yg binasa. dakwah terhadap rakan2 terdekat dahulu. kemudian kembangkan usaha itu. insya-Allah. bantulah agama Allah, Allah akan bantu kita. janji Allah itu amatlah benar. sahabat2 di luar perlukan pertolongan, bantuan dan bimbingan. jika tidak mampu bergerak sendirian, satukanlah diri kita bersama jamaah Islam. semoga dengan usaha dakwah itu, akan menjadi titik tolak kpd sebuah permulaan baru ke arah memperbaiki sahsiah sahabat kita (insya-Allah).

wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails