Thursday, August 26, 2010

Konflik Malaysia-Indonesia: Hormati Rukun Muafakat

KENYATAAN MEDIA

PERSATUAN KEBANGSAAN PELAJAR ISLAM MALAYSIA (PKPIM)

24 Ogos 2010/ 14 Ramadhan 1431 H

KONFLIK MALAYSIA-INDONESIA: PKPIM DESAK HORMATI RUKUN MUAFAKAT

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) merujuk kepada tindakan kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat (BENDERA) yang dilaporkan telah melemparkan najis ke dalam perkarangan kedutaan termasuk bendera Malaysia sambil dipijak-pijak dalam satu tunjuk perasaan di kedutaan Malaysia di Jakarta.

PKPIM menggesa agar agar seluruh mahasiswa dan generasi muda Indonesia supaya bertenang dan jangan sama sekali terpengaruh dengan tindakan provokasi murahan yang sengaja diadakan oleh pihak tertentu untuk menjerumuskan umat Islam kedua-dua negara ke dalam konflik yang direncanakan.

Justeru, PKPIM mendesak agar seluruh anak muda khususnya mahasiswa Indonesia agar sama-sama menghormati lima Rukun Muafakat dan pendirian bersama yang dicapai sebagai panduan dan inisiatif untuk mencari titik noktah kepada pertikaian dan persengketaan yang telah berlarutan. Baca seterusnya...

Lima Rukun Muafakat tersebut telah dipersetujui antara pihak Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) yang mewakili seluruh pelajar Malaysia dan Persatuan Pelajar Islam Indonesia (PII) yang mewakili seluruh pelajar Indonesia atas keinsafan berdasarkan hakikat bahawa terdapat usaha untuk memecahbelahkan rumpun Melayu-Islam antara kedua-dua negara.

Lima rukun permuafakatan dan pendirian bersama yang telah ditandatangani pada 11hb September 2009 bersamaan dengan 20 Ramadhan 1430H oleh Presiden kedua-dua persatuan ini telah menegaskan lima perkara yang seharusnya dijadikan sebagai pendirian sikap antara mahasiswa kedua-dua negara.

Kelima-lima Rukun Muafakat berkenaan adalah:

1) Menginsafi nilai persaudaraan Islam dan persamaan rumpun Melayu antara rakyat Malaysia-Indonesia dalam berhadapan dengan pelbagai isu yang melibatkan kedua-dua negara.

2) Memberi keutamaan kepada pendekatan yang bersifat musyawwarah, diplomasi, perbincangan dalam menghadapi sesuatu isu yang melibatkan kepentingan bersama.

3) Menjauhi sebarang tindakan yang bersifat emosi semata-mata di mana akhirnya menjurumus kepada kekerasan dan kebuntuan dalam mencari jalan penyelesaian.

4) Menyeru generasi pelajar kedua-dua negara untuk memupuk persefahaman yang ampuh dan jitu dalam semua aspek termasuk kebudayaan, idealisme, ekonomi, sosial, keselamatan dan sebagainya.

5) Melahirkan generasi pelajar Malaysia- Indonesia sebagai agen penyatu masyarakat kedua-dua negara sekiranya terdapat sebarang konflik terkemudian yang timbul.

Maka, atas rasa tanggungjawab, PKPIM mengharapkan agar lima rukun ini sentiasa dihormati dan disemangati oleh anak muda kedua-dua buah negara memandangkan jalinan pertalian antara kedua-dua negara seringkali dilihat rapuh dan goyah.

Dalam perkembangan berkaitan, PKPIM sentiasa mengalu-alukan medium perbincangan dan rundingan untuk kita bersama-sama tamatkan sebarang bentuk dan usaha provokasi yang sentiasa mahu dinyalakan oleh pihak tertentu.

Sumber : PKPIM

Ulasan Presiden

Kami mengalu-alukan dan bersetuju dengan Rukun Muafakat yang telah dinyatakan oleh PKPIM dan PII yang menyarankan dialog antara kedua buah negara yang latar sejarahnya yang unik dan mirip serumpun. Maka tidak wajarlah perkara tersebut di seret berpanjangan sehingga menjejaskan persahabatan dan semangat serantau. Berdasarkan pengalaman dan hubungan GPTD dengan NGO Islam Indonesia amatlah mengembirakan dengan sambutan dan jalinan yang terbina selama ini. Insya Allah jaringan antara Malaysia-Indonesia akan terus diikat simpul mesra atas nama aqidah yang satu.

Nota : Muhammad Izzat Chiaril Anwar merupakan Presiden Gptd Unisel yang telah mengikuti XPDC Hamka I & II ke Maninjau dan Jakarta.

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails