Friday, July 30, 2010

BEST @Kg Seri Tiram Jaya & Kg Parit Serong

Tanjong Karang, 25 Julai 2010 - Bengkel Asas Sukarelawan (BEST) telah menutupkan tirainya dengan tamatnya sesi perlatihan seramai 33 orang aktivis muda daripada pelbagai disiplin ilmu. BEST berlangsung di Kg Seri Tiram Jaya sebagai Pusat Operasi manakala sebagai praktis teori pula diadakan Kg Parit Serong bersebelahan. Walaupun pada awal perancangannya adalah di Kg Sg Gulang-Gulang, tetapi disebabkan beberapa hal program Keluarga Angkat & Pemetaan Komuniti tidak dapat dilaksanakan. Namun atas perbincangan dan mengambil hikmah atas apa yang berlaku GPTD Unisel meneruskan program kepada seperti yang dirancang cuma tiada keluarga angkat sahaja. Peserta yang hadir sedikit kecewa tetapi selepas beberapa sesi modul mereka dapat menerima keadaan tersebut.

"Kalau mengikut kepada realiti aktivis di lapangan, perkara ini memang dijangka kerana itu kita kena sentiasa bersedia dengan alternatif kedua dan seterusnya." kata Pengarah Program, Sdr Nur Aqliah. Ini berdasarkan kepada pengalaman kami di Maninjau, Indonesia. Antara slot yang terkesan kepada para peserta ketika bacaan wasiat kepada rakan seperjuangan. Ada dikalangan mereka menitiskan air mata kerana sangat terkesan. Selain itu, sesi Pemetaan Komuniti merupakan slot yang dinanti-nantikan untuk turun kelapangan mempraktiskan ilmu yang telah diperolehi. Banyak pengalaman semasa sesi temubual bersama masyarakat kampung, ada yang melucukan para peserta. Keramahan warga Kg Seri Tiram dan Kg Parit Serong kepada peserta seperti sebuah keluarga angkat yang besar.

GPTD Unisel mengucapkan ribuan terima kasih kepada Pakcik Azahari selaku Ketua JKKK Kg Parit Serong kerana sudi menyambutkan walaupun pada saat-saat akhir. Tidak lupa juga kepada Ust Tohid dan Ust Maarof yang turut bantu menjayakan program ini. Insya Allah, jika ada kesempatan lain kami akan turun untuk program keluarga angkat di sini.

-Unit Media


No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails