Friday, April 15, 2011

Tokoh Penakluk Mongol

Pada hari ini saya nak berkongsi mengenai seorang tokoh berpengaruh di Mongolia iaitu Genghis Khan. Beliau lahir pada tahun 1162 dan anak kepada seorang Ketua Suku Kaum Kecil yang terdapat di Mongolia yang diberi nama oleh Ayahnya iaitu Temujin. Pada usia remajanya beliau telah diajar oleh ayahnya mengenai ilmu peperangan seperti memanah, berpedang dan teknik-teknik menunggang kuda.

Suku-suku orang Mongol telah lama terkenal sebagai penunggang-penunggang kuda yang mahir dan pahlawan-pahlawan yang tidak erti menyerah kalah. Sepanjang sejarah orang Mongol mereka tidak pernah berhenti memerangi utara China. Sebelum Temujin muncul telah berlaku perang saudara sesame sendiri demi kekuatan suku masing-masing. Setelah Temujin muncul beliau telah menggabungkan sikap keberanian, diplomasi, kekerasan dan ingin membentuk sebuah Empayar besar. Beliau telah Berjaya menyatukan suku-suku orang Mongol dibawah pimpinan Temujin. Dari saat itu, Temujin telah merancang untuk memperluaskan tanah jajahan sehingga ke Asia Tengah dan Rusia. Temujin kembali ke Mongolia dan meninggal disana pada tahun 1227.

Temujin telah melantik anak ketiga sebelum nafas terakhir sebagai pengantinya dalam usaha memperluaskan tanah jajahan Mongolia. Kejayaan yang paling besar semasa memperluaskan tanah jajahan adalah semasa pemerintahan cucu-cucunya iaitu Hulagu Khan. Beliau telah memusnahkan Kerajaan Islam Abbasiyyah yang berpusat di Baghdad sehingga hampir menakluk Kota Mekkah. Namun banyak berlaku pemberontakan yang berlaku keatas tanah jajahan yang ingin membebaskan diri dari cengkaman Orang-orang Mongol dan akhirnya Empayar Mongol yang besar sehingga Asia Barat, Asia Timur, Sebahagian Russia dan Utara Asia Tenggara telah menjadi kecil yang terbentuk Negara Mongolia sekarang.

Kesan keatas penaklukan ini Orang Mongol memeluk Agama Islam iaitu Hulagu Khan. Sistem Khalifah Kerajaan Abbasiyyah musnah sehingga ada yang berpendapat banyak buku-buku telah dibuang ke laut Hitam sekarang ini untuk memyeberangi ke Negara sebelah Eropah. Orang Mongol telah menakluk secara besar-besaran keatas Negara yang mereka takluk sehingga mereka cepat belajar budaya luar seperti Memeluk Agama Islam.

Ditulis oleh Raden Muhammad Izzat


No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails