Monday, April 25, 2011

Ibn Battutah : Pengembara Yang Jujur

Latar Belakang Ibn Battutah:
  • Nama Sebenar : Abu Abdillah Muhammad Ibn Abdillah Ibn Muhammad Ibn Ibrahim al-Lawati al-Tanji
  • Kabilah : Barber dari golongan Muslim Sunni
  • Tempat Asal : Tangier, Maghribi
  • Tarikh Lahir: 24 Februari 1304 / Rejab 704 Hijrah
  • Meninggal dunia : 779 Hijrah / 1372 Masihi

Ringkasan Mengenai Ibn Battutah:

Beliau merupakan seorang cendekiawan, ulama' Mazhab Maliki dan pernah berkhidmat sebagai Qadi. Ibn Battutah terkenal sebagai penjelajah dan pengembara serta menulis mengenai pengembaraannya selama hampir 30 tahun. Beliau adalah perintis pengembaraan dunia yang berjaya merentasi benua Afrika dan Asia serta menghasilkan karya penting dunia Islam yang meliputi daerah Barat Afrika hingga ke Pakistan, India, Maldives, Sri Lanka, Asia Tenggara dan China.

Beliau juga diberi gelaran sebagai Syamsuddin di negeri-negeri timur. Tokoh orientalis, Dozy menggelar beliau sebagai 'Pengembara Yang Jujur'.

Ibn Battutah meninggalkan Tangier pada hari Khamis, 14 Jun 1325 Masihi ketika usianya 21 tahun untuk menunaikan haji di Makkah yang mengambil masa selama 1 ½ tahun.

Pengembaraan beliau mengambil masa 38 tahun meliputi perjalanan sejauh 120,000 kilometer yang merangkumi 44 negara di benua Afrika dan Asia. Sepanjang perjalanan, beliau turut mengunjungi kota besar di Parsi dan Iraq, menemui para sarjana, gabenor dan seorang raja Monggol.

Selama beliau mengembara, Ibn Battutah telah bertemu dengan pelbagai jenis dan ragam raja-raja dari pelbagai negara. Dan selama mengelilingi dunia, Ibn Battutah menyimpulkan bahawa hanya ada 7 raja yang memiliki kelebihan luar biasa, iaitu:

  1. Raja Iraq : berbudi bahasa
  2. Raja Hindustani : sangat peramah
  3. Raja Yaman : berakhlak mulia
  4. Raja Turki :gagah perkasa
  5. Raja Rom : sangat pemaaf
  6. Raja Turkistan :bersifat tolak ansur
  7. Raja Melayu Malik Al-Zahir (Sumatra) : berilmu pengetahuan luas dan mendalam

Ibn Battutah merupakan orang pertama yang menjelajah bumi Afrika dan memberikan maklumat yang amat bernilai tentang negara-negara tersebut.Bagi tempat tertentu seperti Sudan,Asia Kecil,dan Matabar, Kitab Rihlah merupakan catatan saksi sepasang mata bagi peristiwa dan sosio ekonomi ketika itu.

Hari ini,sarjana Sejarah menganggap Kitab Rihlah sebagai sumber maklumat yang cukup berharga khursusnya mengenai ketamadunan dalam dunia Islam pada kurun ke-14.

Sumbangan yang tidak ternilai kepada seluruh masyarakat dunia ialah catatan perjalanan dan pengembaraan beliau. Ibn Battutah akan membuat catatan terperinci mengenai penduduk, pemerintah, ulama’ dan segala peristiwa yang ditempuhinya. Turut diceritakan pengalamannya menempuh pelbagai cabaran seperti diserang penjahat, hampir lemas bersama kapal yang karam dan nyaris dihukum penggal oleh pemerintah yang zalim.

Tetapi malangnya, pencapaian Ibnu Battutah yang luar biasa itu tidak mendapat penghargaan sewajarnya apabila manuskrip catatannya dirampas dan disembunyikan kerajaan Perancis yang menjajah kebanyakan negeri di benua Afrika. Namun begitu, beliau berjaya juga menerbitkan sebuah karya yang lengkap setelah menceritakan semula pengalamannya kepada Muhammad b. Juzay al- Kalbi atau lebih dikenali sebagai Ibn Juzayy (Penulis Dar Ifta’), iaitu seorang penulis Sultan. Ibn Juzayy mengambil masa selama 3 bulan untuk menyelesaikan tugasnya pada 9 Disember 1355M.

Karya ini berperanan penting kerana maklumat-maklumat yang terkandung di dalamnya telah dipetik dalam ratusan karya pengkajian sejarah yang meliputi bukan hanya sejarah dunia Islam tetapi juga sejarah Cina dan Empayar Bynzantin. Di samping itu, Rihlah Ibn Batutah juga satu-satunya sumber maklumat langsung mengenai budaya, adat resam, serta keadaan masyarakat di beberapa kawasan dunia. Dalam konteks sejarah Asia Tenggara pula, karya tersebut merupakan satu-satunya karya pengembaraan Arab yang terbukti kesahihannya.

Para Orientalis dan masyarakat Islam umumnya menganggapnya sebagai The Prince Of Muslim Travellers. Beliau selalu dibandingkan dan disamakan dengan pengembara terkenal Marco Polo yang dikatakan mempunyai pengalaman pengembaraan selama lebih kurang 30 tahun.

[Untuk mengetahui cerita penuh pengembaraan tokoh yang hebat ini, kita telusuri pengalaman beliau dalam Kitab Rihlah Ibn Battutah. Jadi, sertailah Grup Ibn Battutah! (",)]


Ditulis oleh Wan Ritini Wan Ismail

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails