Sunday, April 10, 2011

Jejak Samudera Seorang Laksamana

Matahari merah merekah di ufuk Timur, tampak seolah-olah basah menyembul daripada kedalaman lautan. Pagi itu, awal Julai 1405, barisan kapal layar raksasa mula meninggalkan Pelabuhan Nanking, China Selatan. Laksamana Cheng Ho berseragam militer kekaisaran China berdiri gagah di atas geladak kapal pusaka yang bernama ‘Bao Chuan’. Inilah kapal terbesar pada masa itu. Panjangnya 138 meter dan lebarnya 56 meter dengan daya angkut seberat 2, 5000 tan. Cheng Ho, laksamana yang berperawakan tinggi besar itu masih berusia 34 tahun. Dengan suara lantang, beliau memerintahkan para kelasinya mulai mengangkat sauh. Satu persatu armada yang terdiri daripada 62 buah kapal itu mengembangkan layar lalu bergerak ke samudera terbuka.

Kapal pusaka berlayar di barisan hadapan diapit oleh belasan kapal tempur yang mengangkut lela, meriam dan perajurit. Kemudian disusuli oleh kapal pengangkut barang dan penumpang. Inilah pelayaran perdana ke Samudera Barat yang dipimpin oleh Cheng Ho. Armada raksasa ini melibatkan 27, 800 orang sebahagian besarnya beragama Islam. Anggota armada ini bukan sahaja terdiri daripada para perajurit, kelasi, ahli teknik dan perbintangan tetapi juga mengandungi ahli bahasa yang bertindak sebagai perterjemah, juru tulis dan tabib.

Cheng Ho lahir pada 1371 di sebuah desa di daerah Kunyang, provinsi Yunan, bahagian Barat Daya China. Nama asalnya ialah Ma San Bao yang di dalam dialek Fujian disebut San Po. Beliau merupakan anak ketiga daripada enam bersaudara. Ayahnya bernama Ma Ha berketurunan etnik Hui yang beragama Islam dan telah menunaikan ibadah haji. Sejak kecil, Ma San Bao sering mendengar cerita tentang perjalanan haji ayah dan datuknya dengan menggunakan kapal laut. Cerita-cerita inilah yang kemudiannya telah membangkitkan keinginan Ma San Bao untuk menjadi pelaut.

Nukilan sajak oleh kaisar Cheng Teh (1449-1457M) mengenai agama Islam;

“Tinggi! Tinggi agama (Islam) itu

Selagi lain-lain agama penuh tahyul

Sedikit saja kenal jagat raya, ahli sufi

Budha itu manusia biasa

Tetapi dipuja oleh satu daerah.

Kita, manusia-manusia biasa

Kepada siapakah harus menempatkan iman

Cuma kepada pencipta seluruh alam.”

Petikan dari buku;

LAKSAMANA HAJI MUHAMMAD CHENG HO

ANN WAN SENG


Disediakan oleh Arina Abd

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails