Thursday, January 20, 2011

Hamka: Guru, Nasionalis, Humanis dan Penulis

Berikut adalah artikel Fan Yew Teng yang dibentangkan di Seminar HAMKA, di Danau Maninjau pada 23 Julai 2001

Oleh: Fan Yew Teng

Hamka (Haji Abdul Malik Karim Amrullah) merupakan seorang penulis yang produktif mengenai pelbagai cabang kehidupan dan juga seorang aktivis yang sangat komited dalam hal-hal keagamaan, sosial, politikal dan kesusasteraan menjadikan sangat mustahil dan tidak adil untuk memperkecilkannya.

Hamka sudah lama dikenali dan diakui sebagai seorang pendakwah Islam yang dinamik dan hebat, juga penulis dalam Malay Archipelago. Selain daripada fakta-fakta tersebut, saya tidak layak untuk memberi sebarang komen mengenai lain-lain aspek kehidupan Hamka dan juga hasil kerjanya, kecuali mengatakan bahawa bukti-bukti terhadap sumbangannya yang hebat dalam bidang ini memang wujud di sekeliling kita dan semakin berkembang dari hari ke sehari.

Memandangkan konteks pengetahuan saya yang begitu cetek mengenai Hamka, saya akan cuba untuk menyelidiki secara ringkas tugas Hamka sebagai guru, nasionalis, humanis dan penulis.

Perkara pertama yang muncul di fikiran kita apabila memperkatakan tentang kerjaya Hamka ialah Hamka memulakan karier penulisannya dalam usia yang sangat muda iaitu pada tahun 1925, apabila usianya hanya 17 tahun. Bermula daripada itu, Hamka boleh dikatakan terus menghasilkan karya sehingga meninggal dunia pada 24 Julai 1981. Ini merupakan suatu pencapaian hebat bagi seseorang, samada di peringkat serantau mahupun antarabangsa.

Bagi anak kelahiran Sungai Batang, Maninjau, Minangkabau yang bijak ini, senjata utama baginya ialah mata penanya, buat selama lebih daripada setengah abad. Selama lebih setengah abad, Hamka telah melancarkan perang membasmi kemiskinan, kekejaman, penindasan dan penjajahan, terutamanya di atas keganasan orang-orang Belanda terhadap Sumatra dan Indonesia.

Dalam bukunya 'Di Dalam Lembah Kehidupan', himpunan cerita-cerita pendek yang dipetik daripada majalah-majalah yang diterbitkan di Medan antara tahun 1938 hingga 1942, dan yang dikeluarkan oleh Pustaka Antara, Kuala Lumpur pada 1961 (dengan banyak cetakan semula pada tahun-tahun berikutnya), Hamka bukan sahaja telah menunjukkan gaya penulisannya, tetapi dalam masa yang sama melahirkan rasa belas kasihan dan simpatinya terhadap orang-orang miskin, mereka yang tertindas dan sebatang kara serta mereka yang disisihkan.

Bagaimana Orang Miskin Menderita

Dalam cerita pendek bertajuk "Pasar Malam" yang hanya sepanjang tidak lebih dari lima muka surat, Hamka telah berjaya menyampaikan dengan baik mengenai tahap kesukaran hidup buruh-buruh miskin yang sakit bersama isteri dan anak-anak yang masih kecil. Rumah mereka sebenarnya merupakan teratak buruk, seperti kata Hamka: Sebenarnya tempat itu bukan rumah, hanya sebuah pondok buruk yang disewanya serupiah sebulan; kecil dan sempit.

Keadaan lelaki yang sakit dan keluarganya adalah sangat mustahil di mana seluruh keluarga bergantung sepenuhnya terhadap si lelaki. Lelaki yang sakit itu dikatakan sebagai berkata: "Sudah 2 hari aku tak keluar keluar rumah kerana sakit; 3 hari dahulu daripada itu sudah terasa juga demamku, tetapi ku keraskan juga hati pergi bekerja, kerana takut anak-anak tidak ada makan."

Ini mengingatkan kita kepada kata-kata orang tua-tua iaitu ramai orang di dunia ini mempunyai masa untuk mati tetapi tidak ada masa untuk jatuh sakit. Hamka mengingatkan kita bahawa ramai orang-orang miskin sebenarnya menjalani kehidupan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang yang sentiasa dalam kelaparan dan ketidak tentuan.

Apabila doktor akhirnya muncul untuk merawat si lelaki, lelaki tersebut sudahpun meninggal dunia akibat kelaparan. Hamka menyelitkan kontra dalam tragedi ini dengan suatu sindiran tajam iaitu "Dan berapa hari yang lalu ia (si doktor) sudah melihat seorang kaya mati kerana terlalu banyak makan!"

Sekali lagi Hamka menunjukkan rasa simpatinya terhadap si miskin di dalam "Penjual Es Lilin". Dia mendakwa bahawa keadaan hina kemiskinan sering mengakibatkan perpecahan keluarga, kegagalan perkahwinan dan menyekat peluang anak-anak untuk bersekolah. Di sebalik kekurangan harta benda sikuli miskin, mereka yang kaya juga boleh menderita suatu jenis kemiskinan sekiranya tiada keharmonian dalam hidup dan rumahtangganya. Keadaan terdesak mereka yang miskin adalah sangat asli dan sungguh mendesak, sebagaimana Hamka mengakhiri ceritanya.

"Es lilin……! Es lilin…….! Belilah es lilin!

Itulah suffian, yang dicita-citakan oleh ayahnya dahulu akan masuk sekolah sampai kepada tingkat yang tinggi. Ayahnya telah beberapa bulan masuk rumah sakit di Gelugor, ibunya hilang entah ke mana. Suffian tinggal sebatang kara, menumpang di pondok buruk dengan babu tua yang mengasuh dia sejak kecil….

Kesusilaan dan Kejujuran

Dalam satu lagi cerita pendek bertajuk "Anak Yang Hilang", Hamka membayangkan kisah yang berkisar tema kesengsaraan akibat kehilangan cinta dan persoalan tentang kesusilaan dan kejujuran secara peribadi. Pasangan Yamin dan Anisah yang sedang bercinta terpaksa berpisah kerana tuntutan situasi. Entah bagaimana, dengan permainan takdir, Anisah telah diambil sebagai isteri muda oleh ayah Yamin yang menduda tanpa mengetahui mengenai perhubungannya dengan anak lelakinya. Penderitaan pasangan malang ini bertambah pedih dan menyakitkan apabila mereka terpaksa tinggal di bawah satu bumbung sebagai ibu dan anak tiri.

Mereka masih lagi mempunyai perasaan terhadap satu sama lain, tetapi Yamin meneguhkan dirinya daripada sebarang godaan. Dia tidak sekali-kali akan mengkhianati ayahnya dan juga tidak sanggup untuk melakukan dosa terhadap Allah dan agama Islam. Yamin berkorban dengan pergi meninggalkan mereka semua. Di sini Hamka seakan-akan mengingatkan kita bahawa di dalam dunia yang serba kelam kabut ini, masih lagi ada ruang untuk kesusilaan, kejujuran, kesilapan dan kebenaran.

Nasionalis yang Berbangga

Seperti intelektual Indonesia yang lain sewaktu zamannya, Hamka merupakan seorang yang penuh bersemangat dan juga seorang nasionalis yang tidak mudah untuk meminta maaf, sangat mencintai kaumnya serta budayanya iaitu Minangkabau dan jirannya, Acheh, bahagian lain Sumatra, Java dan gugusan kepulauan Indonesia. Hamka juga mempunyai kebencian yang khusus terhadap penjajah Belanda.

Sebagai seorang yang mempunyai kebencian yang kuat terhadap ketidakadilan, Hamka juga tidak dapat bersabar dengan cara pemerintahan kaum pribumi semasa zaman penjajahan. Amati kata-kata Hamka mengenai perkara ini dalam "Outbreak of War", Bahagian III riwayat hidupnya, Kenang-Kenangan Hidup (Pustaka Antara, Kuala Lumpur, 1961):

Raja-raja hidup dengan mewah, dengan kereta bagus, dengan rumah indah, memakai alat radio, hidup secara Belanda, padahal rakyat Acheh sendiri karam dalam kebodohan, kekurangan pendidikan dan kemiskinan. Nama Acheh yang gilang gemilang dalam sejarah, sudah rosak sama sekali.

Sekiranya bukti diperlukan, kata-kata ini sahaja sudah cukup untuk membuktikan keberaniannya terhadap keyakinannya. Hamka merupakan seorang yang berani menyuarakan pendapatnya.

Sewaktu Perang Dunia Kedua, oleh kerana keinginannya yang kuat untuk melihat kemerdekaan Indonesia yang dikenali dengan nama Belanda Timur, Hamka telah bersedia untuk bekerjasama dengan orang-orang Jepun bagi mencapai tujuan itu. Walau bagaimanapun, Hamka tidak menyangka bahawa Jepun yang merupakan pembebas yang mementingkan kesejahteraan orang lain, tunduk kepada negara Asia yang baru dan bebas; dia tahu bahawa mereka mempunyai agenda politik geografi yang mementingkan diri sendiri. Seperti katanya pada waktu itu, "Selagi diperintah bangsa asing, nasib kita belumlah akan berubah. Jika tuan-tuan kesal kepada pemerintah Belanda, maka pemerintahan Jepun tidaklah akan lebih baik daripada pemerintah Belanda. Kalau dia tidak dapat dihambat lagi, apa boleh buat, biarlah dia masuk. Tetapi tangan kita sendiri, bangsa yang ditindas, janganlah turut pula mengorbankan tanah air kita 'dan membuka pintu'."

Hamka mengingatkan kaum sebangsanya agar tidak mudah terpedaya dengan janji-janji manis pihak Jepun, walaupun cara mereka mungkin berbeza dengan para penjajah Belanda yang bongkak. Hamka berkata:

Tetapi cara Jepun lain pula, dia masuk ke rumah kita sambil senyum simpul, Membongkok-bongkok, memberi hormat, mengatakan kita sama sama orang Asia. Lalu dengan lunak lembutnya, dan senyumnya, itu semua korek-api, rokok, Tempat rokok dan tempat abunya itu diambilnya, dan katanya: " ini semua buat saya ya? Kita orang Asia bersaudara!" Mulutnya senantiasa manis, dia senantiasa membongkok-bongkok. Kita tertawan oleh manis budinya. Sesudah dia pergi baru kita tahu, bahawa kita kena lebih besar daripada dikenakan Belanda.

Hamka menyatakan kemudiannya bahawa cara orang-orang Jepun adalah pembuka mata, mengesahkan amaran awalnya. "Hampir setiap hari melihat perlakuan kejam kepada rakyat; orang ditempeleng, sekeras-keras tempeleng. Orang dipijak-pijak di sepatu sejak dari kepalanya, mukanya, dadanya, perutnya…..kakinya, terus tumitnya. Orang diberi minum air sabun satu tin. Tidak peduli siapa orangnya. Pejabat Kempeitai di gedung H.V.A. dan sebuah lagi di gereja; di gereja!."

Sekitar awal tahun 1944, dalam satu mesyuarat di Jakarta bersama Sukarno, Hamka telah bertanya bagaimana reaksi gerakan kemerdekaan sekiranya Jepun tewas dalam peperangan. Hamka tidak begitu yakin terhadap keyakinan optimis Sukarno bahawa Jepun akan membantu mereka mendapatkan kemerdekaan.

Hamka berhujah bahawa," Tidak ada bayang-bayang sedikit juga bahawa Jepun akan memerdekakan kita. Dia hanya meminta tenaga kita banyak-banyak, meminta Romusha, meminta Heiho, meminta Gyu Gun, tapi dia tidak memberi."

Apabila Hamka berkata, "Lihatlah, kehormatan bangsa kita sudah dipermain-mainkan oleh serdadu Jepun. Perempuan-perempuan yang telah dirosakkan kehormatannya, gadis-gadis banyak jadi korban!", Sukarno hanya mampu mejawab "Pemimpin mesti berjiwa besar."

Suara Hamka merupakan suara seseorang yang arif terhadap masalah rakyat dan kesukaran mereka. Menurutnya, "Pada permulaan revolusi, sebahagian negeri-negeri di Minangkabau ditimpa kelaparan dan kemiskinan. Padi dan berasnya sudah dirampas oleh Jepun sebelum dia kalah."

Guru Yang Abadi

Hamka tidak sekali-kali akan merasa malu sekiranya dikatakan berdakwah di dalam tulisannya, kerana dakwah dan tulisannya mempunyai tujuan yang jelas dan tepat: bagaimana kita, manusia harus mengawal diri untuk hidup harmoni bersama sesama manusia, bersama alam sekitar dan juga bersama Allah.

Hakikatnya, Hamka merupakan seorang guru yang abadi dan akan terus wujud, terutamanya melalui hasil penulisannya yang produktif. Mungkin intipati dari pengajarannya dapat dilihat dengan jelas dalam mesej terakhirnya kepada kaum sebangsanya dalam Indonesia yang baru merdeka, sepertimana yang terkandung di dalam riwayat hidupnya. Nasihat Hamka:

Salah satu dari dua akan berjumpa dalam hidupmu ini. Pertama, engkau menjadi orang yang sempit faham, memandang dunia dari segi buruknya, kecil hati, pemarah dan menghukumkan segala sesuatu yang belum engkau kenal haram adanya. Kalau itu terjadi, maka agamamu itu tidaklah akan ada faedahnya bagi orang lain. Cahayamu hanya untuk dirimu sendiri.

Yang kedua, engkau perluas dadamu, perlapang hati, engkau pandang alam dari segala seginya. Engkau ukurukan ke dalam hatimu apa yang dirasai orang lain. Engkau ukur segala sesuatu dengan sebab dan musabab, dan engkau tambah ilmumu.

Di waktu seperti itu sajalah akan berfaedah agamamu bagi dirimu dan bagi orang lain. Di waktu semacam itu pulalah engkau bercahaya dan memberi cahaya.

@ Hakcipta Terpelihara : Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)

Sumber : Madinah al-Nur

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails