Friday, October 23, 2009

Bajet Harapan Rakyat 2010

GPTD UNISEL menyahut baik Bajet 2010 yang telah disampaikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Dewan rakyat pada hari ini. Antara yang menarik perhatian adalah peruntukkan RM20 juta untuk mempergiatkan aktiviti kesedaran hijau dan amalan mesra alam sekitar. Ini sejajar dengan usaha kita sebelum ini yang telah mengadakan kempen & pameran Selamatkan Dunia Baru di peringkat kampus. Selain itu, kerajaan akan merangka Akta Halal dengan usaha sama Majlis Agama Islam negeri-negeri serta memperbadankan Perbadanan Pembangunan Industri Halal (HDC) sebagai agensi di bawah Miti. Kerajaan juga akan menyegerakan Pensijilan Halal oleh Jakim menerusi usaha sama dengan institusi antarabanga bagi memperoleh pensijilan standard seperti HACCP dan GMP. Usaha ini akan menyakinkan pengguna muslim terhadap produk makanan selain dapat membantu pembentukkan jiwa yang bersih.

Juga menarik adalah seramai 30 pelajar terbaik berasaskan merit akan diberi biasiswa nasional untuk melanjutkan pelajaran ke univesiti tersohor di dunia; pinjaman PTPTN ditukar kepada biasiswa bagi pelajar ijazah sarjana muda kelas pertama mulai tahun 2010, kad diskaun tambang 50 peratus 1Malaysia untuk pelajar; pakej netbook termasuk perkhidmatan broadband percuma kepada pelajar universiti dengan bayaran RM50 ringgit sebulan untuk 2 tahun. Tindakan ini sangat menepati kehidupan kampus yang sentiasa berhadapan persoalan kewangan, pengangkutan, servis internet & kemudahan komputer untuk menyelesaikan tugasan kuliah.

Menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata peruntukan sebanyak RM3.3 juta yang disediakan itu akan memberi manfaat dan rahmat kepada hampir 4,000 kanak-kanak OKU. Kadar elaun kanak-kanak Orang Kurang Upaya (OKU) di sekolah pendidikan khas kelolaan NGO akan dinaikkan daripada RM50 kepada RM150 sebulan mulai 1 Januari ini. Pelaksanaan ini walaupun tidak cukup tetapi memadai mengurangkan beban sedia ada. RM15 juta lagi diperuntukan kepada Tabung Kebajikan Perubatan malaysia, Majlis Hospis Malaysia, Persatuan Orang Buta bagi membantu pesakit miskin dan membiayai peralatan perubatan.

Semoga perisytiharaan Bajet Harapan Rakyat 2010 dapat diperturunkan dan diratakan pada sasaran rakyat yang telah ditetapkan dengan '0' penyelewengan dan rasuah. Insya Allah!

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails