Monday, September 7, 2009

Falsafah Nuzul Quran

Oleh Ikhwan Nur Hayat

Apakah signifikan Nuzul al-Quran kepada kita? cuti umum, turunnya al-Quran pada bulan Ramadan, semangat penghayatan Quran... Itu adalah antara jawapan yang biasa kita dengar apabila persoalan tersebut timbul. Sebenar di dalam al-Quran telah menjelaskan falsafah disebalik Nuzul al-Quran berdasarkan firman Allah SWT :


"(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur."

Jika dilihat kepada ayat di atas jelas memberikan suatu gambaran falsafah kepada kita hamba Allah SWT tentang peranan Al-Quran sebagai hudan yang bermakna petunjuk. Petunjuk inilah yang memandu manusia ke jalan kebenaran dalam perjalanan kehidupan seorang muslim dalam menuju destinasi Ilahi. Perumpamaannya seperti seorang pemandu kenderaan yang telah menetapkan destinasi pilihan untuk dituju. Maka papan tanda jalan yang menunjukkan arah destinasi. Malah ada juga peraturan yang perlu diikuti disamping mengikut arah jalan seperti di lampu trafik di mana kenderaan mesti dihentikan jika lampu merah bernyala. Apabila lampu hijau bernyala maka kenderaan boleh dipacu jika tiada halangan dihadapan. Ini adalah tamsilan kepada keterangan falsafah al-Quran yang kedua iaitu penjelasan kepada petunjuk.

Al-Quran bukan sahaja petunjuk tetapi dijelaskan petunjuk tersebut supaya manusia boleh mengikut aturan Ilahi. Bukan sekadar mengaku mengikut al-Quran tetapi perlaksaannya tidak sejajar dengan nilai falsafah yang terkandung. Ia seperti juga keadaan di mana kita meng
ikut papan tanda destinasi tetapi melanggar seluruh peraturan lalu lintas. Maka ini boleh kita katakan sebagai suatu prinsip songsang iaitu "matlamat menghalalkan cara" atau "destinasi menghalalkan peraturan".

Falsafah ketiga yang terkandung di dalam nuzul quran adalah al-Quran sebagai pembeda, pemutus
atau penentu dalam membuat keputusan. Keputusan yang benar dan adil kena dibuat berdasarkan kepada falsafah pertama & kedua iaitu al-Quran sebagai petunjuk yang perlu di baca serta dirujuk danal-Quran sebagai penjelasan atau peraturan yang perlu dilaksanakan. Nah, jika ini dapat dihayati bukan sahaja sempena sambutan Nuzul Quran tetapi ditadaburkan setiap hari, insya Allah cahaya kebenaran akan pasti menyinsing.

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails