Wednesday, July 15, 2009

Nasib Umat Islam di Xinjiang dinafikan

Masyarakat dunia digemparkan dengan keganasan yang berlaku di Wilayah Urumchi, Ibu negeri Xinjiang pada 5 Julai 2009. Rusuhan meletus di antara etnik Uighur (majoritinya masyarakat Islam keturunan Turkik) dan etnik Han. Ini menggusarkan kerana dilaporkan jumlah yang terlibat di antara 1000 hingga 3000 dikalangan orang Uighu. Akhbar The daily Telegraph pula melaporkan pertembungan pada Ahad lalu tercetus selepas etnik Uighur mengadakan demonstrasi menentang pemerintah yang dikatakan tidak adil dalam mengendalikan pertikaian industri di mana berlaku kematian dua orang pekerja Uighur di sebuah kilang alat permainan dalam perkelahian dengan kakitangan etnik Han pada bulan lalu. Rentetan itu, ratusan Han menggunakan kayu sebagai senjata bertempur dengan etnik Uighur.

Berdasarkan sejarah, etnik Han berhijrah ke Urumchi dan kini telah menjadi majoriti mengalahkan bilangan etnik Uighur. Ini menyebabkan berlaku ketidakseimbangan sosial di wilayah itu yang mana suatu ketika dulu adalah majoriti masyarakat muslim. Akibat kebanjiran etnik Han, rumah-rumah etnik Uighur telah dimusnah bagi memberi laluan kepada kemasukan etnik Han malah budaya mereka di kesampingkan dan kini menjadi minoriti di wilayah sendiri. Malah pekerjaan telah dikuasai etnik Han. Maka bermulalah gerakan memperjuangkan nasib bangsa yang dikategorikan pihak berkuasa China sebagai pengganas.

Kumpulan-kumpulan Uighur mengatakan dasar-dasar kerajaan yang menindas demi memberikan tempat kepada penghijrahan etnik terbesar China, kaum Han Cina ke wilayah Xinjiang telah menimbulkan ketegangan etnik dan menaburkan benih-benih keganasan. Kejadian yang berlaku ini tidak mendapat liputan luas media antarabangsa. Umat Islam juga tidak mempedulikan penindasan yang dialami etnik Uighur Muslim ini. Berbanding isu yang berlaku di Gaza, Palestin tetapi mungkin juga disebabkan hampir 6 dekad telah berlangsung barulah ummat mengambil perhatian. Ini tidak berlaku di Urumchi.

Etnik Uighur yang merupakan penduduk asal Xinjiang pernah menikmati kebebasan dalam pentadbiran dan pemerintahan China. Tetapi sejak 20 tahun lalu dasar-dasar China telah melahirkan ketidakpuasan kepada mereka terutamanya berkaitan dengan penempatan semula jutaan etnik Han Cina ke wilayah mereka.

China patut sedar bahawa sikap dan dasar yang menindas ini akan diketahui masyarakat antarabangsa dan China mesti memohon maaf kepada masyarakat Islam seluruh dunia dan masyarakat antarabangsa di atas ketidakadilan terhadap etnik minoriti dan strategi penyusunan etnik yang bias. Jika dilihat pada zaman atau pemerintaha dinasti Ming, tokoh Islam juga ada menjadi pembesar negara Tanah Besar China. Kepakaran dan keilmuan mereka diakui tanda ada sangka buruk. Contohnya Cheng Ho, seorang pelayar muslim yang tersohor di seluruh dunia yang mengemudi kapal untuk membina jaringan diplomatik tanpa agenda penjajahan.

Rujukan : Wikipedia

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails