Tuesday, July 28, 2009

Gagasan 1 Malaysia


Dato' Sri Najib Razak, Perdana Menteri Malaysia telah menggagaskan konsep 1 Malaysia yang membawa makna rakyat berdiri, berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia yang punya sejarah dan tradisi tersendiri tanpa menafikan setiap kaum. Dasar untuk menolong kaum bumiputera tidak juga dinafikan asalkan dasar itu dilaksanakan dengan cara yang adil dan memberi pertimbangan kepada golongan bumiputera yang layak mendapat sesuatu pertimbangan daripada kerajaan. Ungkapan “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan” adalah tagline kepada gagasan ini. Dalam menghayati makna sebenar 1 Malaysia rakyat perlu kepada teras yang sudah pastinya adalah perpaduan.

Di mana-mana organisasi, institusi atau negara perpaduan adalah pokok utama dalam mengakar dan merimbun kejayaan. Usaha ini sangat bertepatan dengan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum. Wawasan 2020 hanya dapat dicapai dengan kesepaduan pemikiran, hati dan budaya kerja di kalangan semua masyarakat. 1 Malaysia insya Allah mampu untuk memacu matlamat Malaysia sebagai Negara Maju tanpa menafikan elemen agama dan sejarah bangsa. Dikalangan masyarakat wajib pula mendukungi teras 1 Malaysia dengan menghayati amalan hormat menghormati, rendah hati, kesederhanaan dan kebijaksanaan.

Pakej yang wujud dalam Gagasan 1 Malaysia dapat bergerak membentuk satu “unity” yang mengandungi Nilai-nilai Aspirasi. Ada lapan nilai-nilai aspirasi ini iaitu; budaya berprestasi tinggi, budaya ketepatan, keberanian, meritokrasi, kesetiaan, ketabahan, integriti dan cintakan ilmu. Oleh itu, sebagai rakyat Malaysia usaha memahami dan menghayati gagasan ini harus diratakan keseluruh lapisan masyarakat dengan faham yang jelas tidak berbeda-beda mengikut ikut. Jika tidak gagal juga akhirnya sebagaimana dasar dan gagasan idea negara sebelum yang tidak kurang baiknya tetapi disebabkan kefahaman berbeda dalam melihat sesuatu kemudiannya timbul usaha-usaha meruntuhkan asas-asas penting ini.


No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails