Tuesday, July 7, 2009

Menghindari Selsema A (H1N1) dengan berwuduk

Apabila membaca berita malaysiakini tentang selesema A (H1N1) agak mengejutkan dan menakutkan kerana angka kini meningkat mencecah ke 468 orang pesakit. Menteri kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata 34 lagi kes baru wabak selesema A (H1N1) disahkan hari ini, termasuk 12 kes penularan tempatan. Kementerian Kesihatan Malaysia menasihat kepada seluruh rakyat agar menjaya kebersihan diri dan mengikut etika batuk atau bersin yang betul dengan membasuh anggota tangan, muka dan lain-lain.

Cuma di sini ingin ditegaskan bahawa Islam sudah pun menyarankan agar umatnya sentiasa dalam keadaan bersih yakni suci kerana kebersihan adalah sebahagian daripada iman. Malah tuntutan berwuduk diwajibkan jika ingin menunaikan solat. Jika tidak solat pun sunat hukumnya apabila sentiasa dalam keadaan berwuduk. Sebagaimana kisah Bilal yang dijanjikan oleh Allah SWT sebagai ahli syurga dek kerana rutin beliau yang sentiasa suci berwuduk.

Maka inilah hikmahnya, apabila amalan sunnah Rasulullah SAW diamalkan. Dapatlah kita menghindari diri daripada musibah gejala penyakit selsema H1N1. Dalam konteks menikmati makanan juga Islam menyarankan agar umatnya untuk membasuh tangan terlebih dahulu sebelum makan. Begitu juga larangan menyentuh apatah lagi berpeluk dan bercium dengan pesakit yang boleh menyebabkan penyakit merbahaya ini boleh berjangkit di mana Islam telah lama mengajar agar kita jangan menyentuh antara lelaki dan perempuan bukan mahram bagi mengelak penyakit sosial. Dulu ramai yang mempetikaikan apa bahayanya bersentuhan tetapi kini dunia mengiktiraf bahawa adanya sentuhan yang merbahaya kepada kesihatan.

Nah inilah natijahnya jika kita menuruti sunnah Rasulullah SAW, maka terpancarlah keindahannya Islam. Oleh yang demikian, mesej yang ingin disampaikan adalah janganlah kita meninggalkan solat kerana apabila kita ingin memenuhi kewajipan solat kenalah kita berwuduk. Apabila kita mengambil wuduk insya Allah terhindarlah kita daripada gejala selsema A (H1N1).

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails