Thursday, July 30, 2009

Apresiasi Tranformasi Pemikiran Hamka

Petikan puisi yang dituliskannya secara khusus untuk Pak Natsir, Puisi yang ditulis Buya Hamka pada tanggal 13 November 1957 setelah mendengar Pidato Natsir yang dengan tegas menawarkan kepada Sidang Konstituante agar menjadikan Islam sebagai dasar negara Republik Indonesia.

Kepada Saudaraku M. Natsir
Meskipun bersilang keris di leher
Berkilat pedang di hadapan matamu
Namun yang benar kau sebut juga benar
Cita Muhammad biarlah lahir
Bongkar apinya sampai bertemu
Hidangkan di atas persada nusa
Jibril berdiri sebelah kananmu
Mikail berdiri sebelah kiri
Lindungan Ilahi memberimu tenaga
Suka dan duka kita hadapiSuaramu wahai Natsir, suara kaum-mu
Kemana lagi, Natsir kemana kita lagi
Ini berjuta kawan sepaham
Hidup dan mati bersama-sama
Untuk menuntut Ridha IlahiDan aku pun masukkan
Dalam daftarmu …….!

Dalam catatan En. Ahmad Azam Abdul Rahman bertajuk Bapak Mohammad Natsir Apresiasi Generasi Kedua Aktivis Islam Malaysia berkongsi wasiat Pak Natsir. Pada awal tahun 2000, iaitu setelah tujuh tahun Pak Natsir kembali bertemu Sang Penciptanya, beliau dikunjungi oleh Pak Basyir Gani, pimpinan Buya Hamka di tebing Danau Maninjau, Sumatera Barat. Pak Basyir adalah 'orang kuat' Pak Natsir di Danau Maninjau. Sebelum melibat diri dalam pesantren, Pak Basyir telah terlebih dahulu mengendalikan kursus mubaligh selama satu tahun atas arahan Pak Natsir.

Pak Basyir menyatakan kepada Ahmad Azam bahawa beliau sedang membangunkan sebuah pesantren di Batu Nanggai, Danau Maninjau sebagai peringatan dan juga penghormatan kepada Buya Hamka. Katanya banyak pesantren yang wujud menggunakan nama Hamka, tetapi di kampung kelahiran Hamka sendiri tidak ada satu pun. Pak Natsir mewasiatkan kepada Pak Basyir supaya mendirikan sebuah pesantren dengan cita-cita melahirkan sekian banyak Hamka-Hamka baru untuk abad mendatang.

Itulah persahabatan sejati saling berapresiasi atas ukhwah fillah. Oleh itu XPDC HAMKA hadir mengisi ruang generasi muda yang akan mengkaji transformasi pemikiran Hamka. Dalam masa yang sama menyaksikan apresiasi umat kepada pemikiran beliau. Insya Allah projek atau misi XPDC HAMKA adalah salah satu bentuk apresiasi kepada Hamka dan cita-cita Pak Natsir untuk melihat generasi pemikiran Hamka pada abad baru.

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails