Thursday, November 26, 2009

Peperiksaan Akhir bukan yang terakhir

Peperiksaan akan dirujuk kepada ujian yang besar. Kegentaran biasanya lebih terasa apabila berhadapan dengan peperiksaan berbanding ujian. Tetapi hakikatnya kepentingannya tetap sama. Ujian perlu dijawab dengan sebaik mungkin, agar carrymarks mendapat nilaian yang maksima. Peperiksaan akhir hanyalah penentu sama ada calon skor atau tidak. Maka janganlah sesekali abaikan ujian. Dalam kehidupan seharian juga, kita sentiasa berhadapan dengan ujian. Siapa yang menguji kita? "Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun" Surah al-Mulk 67:2. Sesungguhnya yang benar-benar menguji manusia adalah Penciptanya. Untuk dinilai mana yang baik pekerjaannya, mana yang ikhlas melakukannya. Jadi, hadapilah ujian dengan sabar kerana ia adalah sebahagian daripada sunnah perjuangan. Malah Allah SWT juga berfirman dalam surah Muhammad 47:31 yang bermaksud "sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ihwalmu.

Peperiksaan besar dalam agama adalah soal-jawab di kubur dan mahkamah akhirat. Oleh itu jangan pula kita mengambil mudah ujian Ilahi di dunia kerana peringkat ujian dunia yang akan memudahkan urusan peperiksaan besar di akhirat kelak. Ujian utama di dunia adalah soal mehnah dan tribulasi dalam perjuangan agama. Sejauh mana kita sanggup sabar dengan ujian harta, tahkta dan wanita? Ianya akan terjawab apabila mereka melaluinya sendiri. Maka bersyukurlah, kerana kita masih diuji oleh Allah SWT kerana ianya adalah tanda kasih sayangnya pada kita. Yang berjaya sabar dan menghadapi dengan penuh pengorbanan dan kesukaran, syabas. Yang putus asa dengan penuh kesenangan, awaslah dia. Pengorbanan adalah suatu perjuangan!

Barisan Kepemimpinan GPTD UNISEL ingin mengucapkan Selamat Menduduki Peperiksaan Akhir buat semua mahasiswa UNISEL semester 1-2009-2010. Semoga dipermudahkan urusan menjawab soalan dan mendapat keputusan yang cemerlang.







No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails