Thursday, November 19, 2009

D'Muara Marine Resort : Persediaan ke Maninjau

13/11/09

Aku bermula dari UNISEL pukul 5.30p.m selepas kelas math untuk ke d’muara marine resort.

Dalam perjalanan tu ad saja halangan yang aku terima macam moto buat hal. Lepas moto dah seatle aku pun teruskan perjalanan sampai ke masjid untuk solat maghrib. Kat dalam masjid tu aku telah terserempak dengan cikgu lama yang telah berpindah sekolah. Cikgu tu cikgu disiplin yang paling garang di sekolah. Aku sempat bertanya khabar dengannya. Lepas solat maghrib aku pun teruskan perjalanan dan sampai juga d’muara marine resort. Waktu aku sampai dalam pukul 9pm dan waktu tu juga la makan malam. Aku dijemput masuk oleh Abang Kamarul dan disitu jugalah aku berkenalan dengan para fesi yang lain. Lepas makan peserta-peserta masuk ke bilik kuliah. Pada malam tu peserta telah dibahagikan mengikut kumpulan dan sebanyak 8 kumpulan semuanya. Waktu tu Abang Kamarul telah mengajar 2 permainan. Selain permainan Abang Kamarul ada bagi sedikit ceramah dan suai kenal bersama fesi-fesi kepada peserta. Lepas tamat sesi suai kenal peserta waktu munum malam. Lepas minum malam semua peserta pergi ke bilik masing-masig untuk tidur. Para fesi membincangkan aktiviti untuk besok dan fesi pun masuk tidur.

14/11/09

Pagi dalam pukul 4.30am untuk kiamuilail dan solat subuh. Pukul 8am ada sedikit senam robik khas dari kumpulan senam robik. Lepas senam robik waktu sarapan pagi dan pukul 9 am baru bermula aktiviti kumpulan, aku telah ikut Abang Kamarul bagaimana untuk menguruskan LDK. Aku lepas habis LDK waktu makan tengah hari dan solat zohor. Lepas solat zohor para fesi telah membuat soalan mengenai kesucian diri dan solat. Lepas tamat menyoal peserta,semua peserta solat asar. Pada petang itu sepatutnya ada riadah tapi dibatalkan disebabkan hujan. Tetapi program tetap dijalankan di bilik kuliah. Pukul 7pm malam solat maghrib dan solat isyak. Selepas solat masuk semula ke bilik kuliah untuk slot ceramah agama. Selepas habis ceramah semua peserta dan para fesi masuk ke bilik masing-masing untuk tidur.

15/11/09

Pagi dalam pukul 5.30am untuk solat subuh. Pukul 8am ada sedikit senam robik. Lepas senam robik waktu sarapan pagi dan pukul 9am ada sedikit ucapan penutup daripada wakil PPD Kuala Selangor iaitu En Shahidan B. Hj Said serta penyampaian hadiah kepada peserta dan cenderamata kepada guru-guru dan para fesi-fesi. Lepas tamat ucan itu tadi waktu makan tengah hari dan waktu solat zohor. Lepas solat zohor semua peserta ada sedikit pemeriksaan kepada peserta sebelum balik. Sebelum balik Aku telah bersalaman dengan para fesi yang lain dan pihak yang turut serta dalam program “Aku teruna Terhebat “ ini. Dalam perjalanan balik ke UNISEL Aku telah terbayang betapa seronoknya menjadi fesi kepada peserta-peserta sekolah rendah. Mungkin dengan cara aku mengikuti program ni Aku dapat jadikan sebagai pengalaman untuk ke Padang, Indonesia.


Ulasan Penasihat

Tahniah kepada Sdr. Izzat atas iltizam yang tinggi sanggup hadir ke program tersebut demi mengutip pengalaman sebagai fasilitator. Walaupun berhadapan dengan halangan dan cabaran, akhirnya berjaya juga. Itulah sunnah perjuangan, tiada perjuangan tanpa pengorbanan. Pengorbanan telah dilalui cuma perlu istiqamah sahaja. Dari segi tulisan pula ada peningkatan berbanding catatan pengalaman untuk program SAKTI-4. Teruskan untuk menulis, kalau ada kesempatan sila hadir ke Bengkel Penulisan Berita & Kewartawanan pada minggu hadapan.

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails