Tuesday, February 1, 2011

GPTD Unisel Berbakti di Perkampungan Orang Asli

Sg Siput, 30 Januari 2011 - Yayasan Al-Khalifah dengan kerjasama GPTD Unisel telah turun ke Perkampungan Orang Asli di Landap bagi mendekati masyarakat di sana. Seramai 20 orang relawan GPTD Unisel berbakti menyumbang tenaga bersama pelajar-pelajar UiTM serta KLMU. Ekspedisi ke Pos Landap/Asap diketuai oleh En. Ahmad relawan dari Yayasan Al-Khalifah manakala Sdr Muhammad Izzat mengetuai relawan GPTD Unisel.

Relawan bertemu dengan Tok Batin, Abdul Latif Muda untuk menyampaikan hasrat program dan bersama Imam Hussin Latif membantu urusan gerak kerja di sana. Pada sebelah malam masyarakat orang asli menyambut para relawan dengan Tarian Sewang sebagai meraikan kehadiran tetamu. Relawan mengambil kesempatan untuk turut serta meraikan acara tersebut bagi tujuan pembinaan silaturahim.

Pada hari kedua, relawan keliling kampung dari satu rumah ke rumah berziarah bagi menjemput warga kampung bergotong royong waktu tengah hari. Relawan dan masyarakat orang asli berkerjasama menyediakan masakan tengah hari dengan cara rutin mereka yang mengunakan buluh untuk memasak lauk. Penggunaan kayu api untuk memasakan sangat unik malah menambah kelazatan menu masakan.

Sebelah petang, relawan ziarah ke rumah yang dikenalpasti untuk disalurkan sedikit sumbangan dapur buat menampung kehidupan mereka yang memerlukan. Relawan juga menghadiahkan pakaian terpakai kepada anak-anak orang asli mengikut saiz badan mereka. Pembahagian gula-gula kepada anak-anak orang asli sangat mengujakan serta terpancar kegembiraan di wajah mereka.

Misi selepas pada lewat petang Ahad diakhiri dengan sesi bacaan doa oleh Imam Hussin Latif yang berpengalaman 10 tahun di perkampungan orang asli dengan penuh sayu. Ibu bapa angkat relawan memberikan ole-ole seperti kayu tas dan tongkat ali kepada para relawan sebagai tanda terima kasih mereka.

- Unit Media

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails