Wednesday, November 10, 2010

Bukti-Bukti Masuknya Islam ke Campa

1. Pendahaluan

Saya terpanggil untuk memberikan perbahasan dalam bidang ini berkeranakan persoalan yang saya tanyakan kepada Prof. Dr. Ludvik Kalus, Professor Sejarah Islam di University of Paris-Sorbonne dan Pengarah Pengajian Duit Syiling dan Batu Bersurat Islam di Ecole Practique des Hautes Etudes, Paris, sejurus selepas beliau memberikan ceramah di ATMA, UKM pada 15/10/2010 bertajuk The World Thesaurus of Islamic Epigraphy and Recent Researches in The Malay World, memberikan kesan yang mendalam terhadap pengetahuan umum berkenaan isu masuknya Islam ke Campa. Ceramah beliau dalam bahasa Perancis tersebut diterjemahkan ke bahasa Melayu oleh Dr. Daniel Perret, wakil EFEO, Paris, di Indonesia. Beliau membentangkan maklumat berkenaan 30,000 batu bersurat Tamadun Islam antara 1-1000H yang ditemui dari Sepanyol hingga Filipina, kajian yang mengambil masa selama 20 tahun. Beliau jugalah yang menemui batu nesan Hamzah Fansuri di Mekah. Apakah yang saya tanyakan kepada beliau? Saya bertanyakan “Apakah penjelasan beliau tentang dua buah batu bersurat berbahasa Arab dijangkakan bertarikh sekitar 400-420H/1022-1042M yang ditemui di Phan Rang, Vietnam (dahulunya Panduranga, Campa)?” Beliau bertanyakan kembali kepada saya adakah saya telah mentelaah makalah Ravaisse, Deux Inscriptions Confiques du Campa, Journal Asiatique 20 (1922) : 247-289. Saya angguk sahaja sebab telah mentelaahnya dengan bersusah-payah. Beliau langsung menjawab. Kata beliau, dua buah batu bersurat tersebut tidak boleh dipertimbangkan sebagai sumber sejarah masuknya Islam ke Campa. Alasan pertamanya, hanyalah tentera Perancis sahaja yang mengetahui tentang penemuan dua buah batu bersurat ini. Keduanya, kandungan dua buah batu bersurat ini hanyalah menyebut tentang gelaran-gelaran individu dan nama-nama tempat di Tunisia. Ketiganya, dua buah batu bersurat ini diukir pada kurun ke-19M di Tunisia oleh pengukir yang sama mengukir beberapa buah batu bersurat di Tunisia (dicamkan menerusi perbandingan ukiran). Beliau kemudiannya membuat kesimpulan bahawa tentera Perancis membawa dua buah batu bersurat ini dari Tunisia ke Vietnam pada kurun ke-19M. Kenapa dua buah batu bersurat ini dipindahkan tidak dijelaskan oleh beliau. Jadinya, bukti paling awal masuknya Islam ke Campa seawal kurun ke-5H/11M menggunakan dua buah batu bersurat ini terbatal. Kajian Revaisse juga terbatal, begitu juga dengan kajian-kajian yang menggunakan dapatan Revaisse ini sebagai rujukan utama. Saya berfikir panjang juga berkenaan sanggahan Prof. Dr. Kalus ini terhadap makalah Revaisse yang sudah berusia 88 tahun itu. Saya fikir, eloknya saya menulis memberikan penjelasan terhadap perkara ini untuk tatapan umum.

Terbatalnya bukti pertama yang saya jelaskan tadi tidaklah bermakna tiadanya bukti-bukti yang lain sezamannya. Saya akan mengeluarkan tiga bukti lagi tentang masuknya Islam ke Campa. Bukti ini mungkin juga boleh dijadikan alasan kenapakah tentera Perancis membawa dua buah batu bersurat tersebut ke Phan Rang, Vietnam, dan mungkin juga boleh digunakan untuk menjawab kenapakah Revaisse menulis makalah beliau pada tahun 1922 itu.

2. Dakwaan Prof. Dr. Azedine Beschaouch

Tatkala saya tamat membentangkan makalah di Phnom Penh, atas jemputan Royal Academy of Cambodia, pada 13/12/2007, saya ditanyakan tentang beberapa perkara berkaitan kandungan makalah saya itu oleh Prof. Dr. Azedine, seorang Muslim dan ahli arkeologi Perancis juga wakil UNESCO. Di akhir pertanyaannya, beliau memberitahu bahawa kumpulan arkeologi beliau menemui sebuah batu bersurat marmar di Vietnam dalam bahasa Arab, yang dijangkakan bertarikh pada kurun ke-8M. Ini adalah bukti tertua masuknya Islam ke Campa, kata beliau. Yang tidak menariknya, beliau cumalah menjanjikan bahawa pada suatu masa akan datang, kumpulan beliau akan menerbitkan kandungan batu bersurat ini sebagai bukti terawal masuknya Islam ke Campa. Saya rasa, patutnya kita menyemak sejauh mana sudah perjalanan kajian terhadap batu bersurat ini semenjak ditemui. Saya rakamnya sesi soal-jawab ini di dalam laporan saya tentang seminar di Phnom Penh tersebut dalam ASASAINS 2008, ms 85-88.

3. Gelaran Po Ovlah/Allah

Ketika mengulas buku Maspero, 1911-1913/1928/2002, The Champa Kingdom : The History of an Extinct Vietnamese Culture, saya ada menyenaraikan 14 dinasti yang memerintah Campa dari 192M hingga 1471M. Malangnya Jawhar 3 (2006) Bil. 1 : 64-69 yang menerbitkan ulasan tersebut memadamkan senarai lengkap raja-raja bagi setiap dinasti. Jadinya, saya merujuk kembali kepada ulasan asal sebelum diterbitkan. Beberapa hikayat Campa menyatakan bahawa sekitar tahun 1000-1036M, raja-raja Campa memakai gelaran Po Ovlah/Allah. Raja-raja yang dimaksudkan adalah daripada Dinasti ke-7, iaitu (nama mengikut bahasa Campa // bahasa Cina // bahasa Vietnam (tahun pemerintahan)) :

i. Yan Pu-Ku Vijaya (Shri) // Yang Pou Kiu Pi-t’ou-yi Che-li // Duong Pho Cu Bi-tra Xa Lo’i (999-1007M);

ii. Harivarman III // Che-li Hia-li-pi-ma-ti // ? (?-1010M)

iii. Parameshvavarman II // Che Mei-pai-mo-tie // ? (?-1018M)

iv. Vikrantavarman IV // Yang Pou Kou Che-li Pi-lan-yo-kia-pa-mo-tie // ? (?-1030M)

Gelaran Po Ovlah yang digunakan oleh keempat-empat Raja Campa ini mungkin sekali menunjukkan bahawa beliau memeluk agama Islam. Tetapi, boleh juga ditafsirkan sebagai gelaran yang mereka gunakan untuk menunjukkan kehebatan mereka berbanding pemimpin-pemimpin Muslim yang hebat-hebat sezaman dengan mereka. Kajian teliti bagi mengesahkan yang manakah satukah yang benar perlu diusahakan. Jika maklumat ini diketahui oleh Revaisse, mungkin sekali tujuan makalah yang beliau tulis pada tahun 1922 tersebut adalah untuk menyokong maklumat ini, walaupun menerusi pemalsuan menurut Prof. Dr. Ludvik Kalus.

4. Pemimpin Campa yang Beragama Islam

Seorang pelayar Yahudi bernama Jacob d’Ancona telah belayar dari Venice ke Cina dan singgah di Campa pada tahun 1272M. Di dalam bukunya yang berjudul The City of Light (terjemahan), siap ditulis pada 1273M sekembalinya beliau ke Venice, melaporkan bahawa Raja Campa pada tahun 1272M bernama Ciasinna adalah beragama Islam. Nama penuh raja ini dalam sebutan Campa adalah Indravarman V, manakalah dalam sebutan Cina adalah Che-li Tcha-ya Sin-ho Pa-la Ngo-tie-wa, memerintah pada 1265-1285M, daripada Dinasti Ke-11. Maklumat ini juga terangkum bersekali tidak disiarkan oleh Jawhar 3 (2006 ) Bil 1 : 64-69. Sebutan “Ciasinna” itu pastinya adalah transkripsi bagi “Tcha-ya Sin-ho”. Bukti ini amat sukar ditolak kerana seorang penganut Yahudi amat kenal benar dengan seorang penganut Islam.

Oleh : Dr. Mohammad Alinor bin Abdul Kadir

Sumber : ASASI

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails