Tuesday, May 15, 2012

AMANAT SEMPENA HARI NAKBAH 15 MEI

Sedarkah kita bahawa hidup kita di Malaysia merupakan rahmat? Tahukah anda bahawa kita sedar akan penderitaan saudara Islam kita di Palestin? Itu persoalan yang saya lemparkan kepada sesiapa yang membaca. Memang perkara ini tidak ada kaitan dengan kita di Malaysia tetapi isu ini adalah perkara yang harus kita ambil kisah kerana penjajahan 64 tahun, di tanah yang dirahmati Alalh serta juga merupakan kiblat pertama umat Islam. Seterusnya,  dinodai dan serta maruah penduduknya sudah hilang dimamah oleh bangsa yang angkuh dan menidakkan hak umat Islam di Palestin.

Di dalam kita bersuka gembira dengan nikmat, kita terlupa dengan suatu kisah percabulan hak umat Islam di Palestin. Kisah yang dimaksudkan adalah sebuah kisah Nakbah Palestin yang mana perlu umat Islam serata dunia memahami apa yang berlaku pada tanggal 15 Mei.

Peristiwa bencana besar ini dilakukan oleh Israel pada 15 Mei 1948 selepas terlaksananya pendudukan dan penjajahan haram oleh rejim Yahudi Zionis ke atas tanah dan penduduk asal Palestin secara terancang dengan bantuan British dan PBB. Nakbah bermaksud bencana besar atau malapetaka. Hari Nakbah merupakan hari dukacita kepada rakyat Palestin apabila Yahudi Zionis mengisytiharkan penubuhan Negara Haram Israel atas perampasan tanah orang Palestin sejak pencerobohan Kampung Deir Yassin iaitu kampung pertama Palestin dicerobohi oleh komando Israel pada 9 April 1948.

Tepat pada tanggal 15 Mei 2012 iaitu pada tahun ini genap 64 tahun penderitaan berterusan rakyat Palestin.  Grup Pengkaji Tamadun Dunia (GPTD Universiti Selangor)  ingin menyeru dan mengajak warga Universiti Selangor (UNiSEL),  generasi muda dan rakyat Malaysia keseluruhannya untuk memperingati hari dukacita ini dengan melakukan usaha berterusan bagi menyebarkan kesedaran di kalangan warga kampus akan isu Palestin ini serta bersama-sama menyertai usaha pertubuhan masyarakat Madani seperti  ABIM, PGPO, Viva Palestin, Aqsa Syarif dan Aman Palestin dalam mengurangkan beban penderitaan rakyat Palestin dan bergerak ke arah mengembalikan hak rakyat Palestin yang dirampas.

Di kesempatan ini juga pihak GPTD UNiSEL ingin menyeru warga kampus mahupun masyarakat Malaysia tanpa mengira bangsa atau agama agar menyokong kempen ‘Hunger for Freedom’. Kempen ini dilancarkan bersama Palestinian Cultural Organization Malaysia (PCOM), ABIM dan beberapa Ngo lain di peringkat Malaysia dalam usaha menyokong mogok lapar lebih 3500  banduan Palestin dan Arab dalam penjara Israel kerana mereka dinafikan hak asas sebagai seorang banduan.

Ini bermakna hak asasi mereka yang dijamin di bawah Geneva Convention dan undang-undang hak asasi yang berkaitan telah dinafikan sewenang-wenangnya oleh rejim Israel tanpa sebarang sebab munasabah. Mereka dinafikan hak untuk dilawati oleh keluarga terdekat, didera berterusan setiap hari, dinafikan perubatan asas dan lain-lain.

Marilah sama -sama kita menunjukkan solidarity kita dalam mengutuk serta berusaha menamatkan kekejaman ini dan lakukan sesuatu untuk mengurangkan penderitaan banduan Palestin ini. Masyarakat Malaysia dan Dunia dalam pelbagai kapasiti harus mengutuk kekejaman ini dan melakukan pelbagai usaha gigih supaya banduan Palestin ini dijamin hak asasi mereka oleh rejim Israel sekaligus menamatkan mogok lapar.

NOR HAFIZ BIN RAZALI
Presiden 
Grup Pengkaji Tamadun Dunia
Universiti Selangor

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails