Tuesday, October 25, 2011

Induksi GPTD melahirkan sukarelawan adabi

TG KARANG, 23 Oktober 2011 - GPTD Unisel telah menganjurkan Induksi GPTD bagi mempersiapkan faham konsep Aktivisme, Intelektualisme dan Spiritualisme (Rohanisme) di kalangan sukarelawan. Sesuai dengan tujuan penubuhan, sukarelawan harus dibangunkan kefahaman mereka agar perlaksanaan kerja-kerja sukarela akan lebih tuntas dan penuh kesedaran maknawi. Pengenalan GPTD telah disampaikan oleh En Izwan Suhadak Ishak, Naib Presiden GPTD Pusat kepada para sukarelawan. Seramai 10 peserta yang terpilih untuk dilatih secara metod intensif-simulator bagi menghadam input-input penting di dalam konsep kesukarelaan.

Ekspedisi Sawah turut diadakan bagi meninjau kawasan sekitar yang alami. Para peserta diajar bagaimana menangkap makna-makna besar apabila berkomunikai dengan alam di samping koreksi diri tentang faham Hamba & Khalifah. Peserta juga sempat menulis wasiat (nasihat) kepada sahabat, kaum keluarga dan ibu bapa sekiranya panggilan Allah swt lebih awal. "Modul Induksi GPTD ini dirangka khas untuk para sukarelawan GPTD Unisel agar lebih tabah dan faham apabila melakukan kerja-kerja sukarela", kata En Izwan. Turut hadir sebagai penceramah adalah En Wan Ab. Rahman wakil Global Peace Mission (GPM) memberi taklimat perkembangan isu semasa di Selatan Thailand fokus kepada sukarelawan Jejak Pattani II.

"Kami harap selepas induksi ini para peserta dapat mengaplikasikan faham sukarelawan adabi bagi membina generasi  khayra ummah", kata Sdr Hdariyani, Penyelaras program merangkap Timbalan Presiden GPTD Unisel. Acara selesai selepas solat Asar dengan pergerakan beransur-ansur atas keterbatasan pengangkutan.

-Unit Media

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails