Monday, October 31, 2011

Belajar daripada anak kecil


Dengan kaki kanan aku melangkah diiringi ucapan bismillahirrohmanirrohim..

Lemah longlai kakiku melangkah menuju pintu pagar Asrama Unisel ini. Tidak kecukupan tidur membuatkan badan ini lemah ditambah dengan kekurangan semangat disebabkan kelmarin yang kelam. Semoga bertemu kanak-kanak Taski Abim Kuala Selangor hari ini membuatkan aku bersemangat kembali secara total.

Sampai di Dewan Tunas Harapan bersebelahan dengan Kolej INPENS diadakan Majlis konvokesyen Kanak-kanak Taski Abim
Kuala Selangor. Kami seramai 6 orang ditugaskan datang membantu menguruskan kanak-kanak tersebut.

“Saya abang umur 6 tahun, ini adik saya 5 tahun.”, sapa budak kepadaku tiba-tiba.

Aku terkejut bercampur terharu, kanak-kanak itu rasanya tidak mengenali aku, aku juga tidak kenal dia. Bagaimana dia boleh begitu terus bercerita denganku? Aku belajar sesuatu daripada anak ini. Hilang sedikit lelahku semalam. Aku tersenyum kepadanya.

Sementara menunggu ucapan daripada Pengerusi Majlis, kanak-kanak ini diletakkan di bilik belakang pentas bersama kami. Aku sempat mencuri-curi mengambil gambar yang paling manis seboleh mungkin untuk dijadikan tatapan ketika hari mendung. Tetapi tidak boleh kerana setiap kali aku halakan lensa ini, wajah mereka terus merekah dengan senyuman. Aku dan teman yang lain turut tersenyum dengan adegan itu. Lucu. Cara mereka mengekspresikan kegembiraan itu jelas berbeza dengan kami.

Jelas, badan yang lemah longlai pun bersemangat kembali bergaul dengan mereka. Hati mereka sungguh suci. Kami belajar sesuatu disitu. MengKAYAkan hati. SubhanaAllah. Bagaimana kanak-kanak ini mengkayakan hati ya? Aku jadi tertanya , aku ingin belajar dari mereka. Bersihkan hati melalui mereka. Sungguh, aku ingin sekali.

Entahlah kawan, kadang hidup ini memerlukan cikgu bukan sahaja dari manusia dewasa, alam malah anak kecil juga mampu. Allahuakbar. Ekspresi yang spontan tanpa dibuat-buat yang dipancarkan oleh anak-anak kadang-kadang suatu pengajaran bagi kita kerana hati mereka yang sungguh hening. Mereka mampu memancarkan kasih sayang tanpa berselindung. Ada sesuatu yang perlu kita lakukan untuk anak-anak ini supaya mereka terus begitu. Ada amanah yang perlu kita lakukan supaya senyuman mereka terus bercambah agar mereka tumbuh menjadi anak-anak yang soleh dan seterusnya menjadi generasi Ulul Albab. Amin.

Alhamdulillah Kau pertemukan aku dengan mereka hari ini :)



HDARIYANI KAMPUN
Timbalan Presiden 2
Grup Pengkaji Tamadun Dunia Unisel

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails