Wednesday, April 28, 2010

Peranan mahasiswa terhadap Isu kalimah Allah

Bestari Jaya, 27 April 2010 - Pidato Lorong Tengah (Pilot) kali ini telah membawa tajuk Isu Kalimah Allah Satu Penjelasan di LT FELS, Unisel Kampus Bestari Jaya. Pemidato pertama, Sdr Muhammad Faisal, Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) telah menyampaikan pidatonya tentang peranan mahasiswa dalam memahami isu dan respon terhadapnya. "Besar implikasinya jika penggunaan kalimah Allah dibenarkan kepada bukan Islam", kata Faisal. Dalam pidatonya juga diberitahu tentang Lawrence, Editor Herald menyatakan sebab mereka menggunakan kalimah Allah kerana hendak memastikan Islam tidak dilaksanakan di Malaysia. "Jika kedai makan bukan muslim selepas ini."Di Sabah telah ada penamaan gereja kepada Rumah Pondok Allah. Ini akan menimbulkan kekeliruan dalam masyarakat", tambah Faisal lagi. Oleh kerana itu, mahasiswa perlu terlibat dalam NGO yang berprinsip non-partisan supaya kita dapat memberikan pandangan yang berbeda kepada parti politik dengan berlandaskan ilmu.

Pemidato kedua, Dr Farid Shahran pula merangkumkan dalam 3 aspek iaitu bahasa, dakwah dan akidah. Beliau menerangkan istilah Allah adalah kata nama khas berbeda dengan istilah Tuhan yang merupakan kata nama am. Kata nama khas tidak boleh diterjemahkan kepada bahasa yang lain sebagaimana nama orang. Dalam soal dakwah pula, kristian memang menggunakan pendekatan yang menyuaikan agama kepada kebudayaan sesuatu kaum walaupun bercanggah dengan prinsip asas agama mereka. Dalam Islam, matlamat tidak boleh menghalalkan cara. Kebudayaan yang tidak bercanggah dengan syariat maka ia boleh dikekalkan."Isu ini jika dilihat dalah soal akidah kita boleh rujuk surah Al-Ikhlas sebagai panduan wahyu", jelas Dr Farid dalam pidatonya. "Kalimah Allah yang bukan Islam gunakan tidak sama makna sebenar dalam agama Islam kerana Allah bersifat Esa", tambah Dr Farid.

Beberapa hadirin juga mengambil kesempatan untuk memberi respon dan bertanya soalan kepada pemidato jemputan. Kehadiran kurang lebih 30 kepemimpinan mahasiswa menghangatkan dewan kuliah. Antara yang hadir adalah Mohd Azim Kasim, YDP MPP Unisel dan beberapa barisan exco. Sdr Muhammad Izzat Chiairil Anuar, Presiden GPTD Unisel juga sempat memberikan ucapan dalam penutupan program.

- Unit Media

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails