Monday, April 12, 2010

Aktivis turun ke SRK Bangi menabur bakti


Pada hari sabtu yang lepas saya bersama anuar telah mengikuti program Fasilitator di SK Bandar Baru Bangi. Saya dan Anuar telah bertolak awal dari rumah anuar dan menaiki pengangkutan awam KTM. Perjalanan kami agak terlalu lama kerana hujan lebat dirumah Anuar. Sesudah sampai kami telah diambil oleh adik abang Kamarul di KTM Bangi. Kami sampai SK Bandar Baru Bangi pada pukul 11.30. sesudah kami sampai program telah pun berjalan dan kami berjumpa dengan Abang Kam dan Fasilitator yang lain mengenai program sekolah ini.

Saya telah bertanya kepada salah seorang Fasilitator iaitu Anam”diorang ni budak darjah bape dan kategori ape?” Anam pun berkata”diorang ni dari darjah 4,5,6 dan Pengawas Sekolah, Pengawas Pusat Sumber,Briged Siber,Pembimbing Rakan Sebaya dan Ketua dan Penolong Kelas”.Sewaktu program berjalan setiap kumpulan telah pun persembahkan logo mereka dan Fasilitator akan menilainya. Abang Kam telah memberikan kami berdua amanah dengan memanggil ketua kumpulan untuk mengajar mereka satu buah lagu yang telah Abang Kam ajarkan pada kami berdua.

Saya berkata pada Anuar”nua nasib baik kita datang Abang Kam bagi kita aktiviti,kalau x aku pun xtau la”. Selepas itu kami pun berlatih bersama Anuar dahulu supaya kami senang mengajar mereka. Pukul 12.45 makan tengah hari serta Solat Zuhur. Selepas solat murid-murid tadi telah menukar pakaian sukan untuk slot seterusnya. Abang Kam telah memanggil Ketua kumpulan dan ikut kami berdua untuk mengajar mereka lagu. Saya dan Anuar mengajak ketua kumpulan dan cari kelas yang kosong supaya berjauhan dengan dewan tempat mereka bersama Abang Kam.

Sebelum saya mengajar saya telah beri mereka gelak ketawa terlebih dahulu,kerana saya tidak mahu mereka ketawa dengan lagu yang akan kami nyanyikan. Lagu itu bertajuk Lai Chi Kang ia agak kelakar namanya tapi ketua kumpulan agak sukar untuk menyanyikan sambil melakukan gayanya. Proses mengajar mereka agak susah juga kerana ada yang tahu dan tidak tahu. Selepas itu ketua kumpulan kembali kepada kumpulan masing-masing untuk mengajarkan lagu tersebut.

Saya dan Anuar telah lihat mereka berlatih di tempat berasingan. Bermacam kretiviti mereka lakukan untuk persembahan mereka. Selepas itu mereka persembahkan dan para Fasilitator akan menilai dan yang menang akan di beri hadiah gula-gula. Pelbagai gelagat mereka untuk persembahan itu ada yang melompat,ada yang duduk dan macam-macam lagi la. Selepas tamat persembahan para Fasilitator telah mengira markah dan Abang Kam telah mengumumkan kumpulan yang berjaya iailah kumpulan ‘patuh’.

Abang Kam dan para Fasilitator yang lain telah memberi ucapan kepada murid-murid. Selepas itu majlis penutup,ucapan dan penyampaian sijil kepada murid-murid oleh Guru Besar Sekolah iaitu Cikgu Faridah Khalid dan dua guru yang lain. Sesi bersalaman bersama murid-murid dan seorang murid perempuan menyalamku. Saya pun bertanya anuar”nua ni first time aku salam ngan budak bukan muhrim aku”. Abang Kam dan para Fasilitator telah mengemas barang untuk dimasukkan dalam kereta.

Saya dan Anuar menuju ke kantin untuk minum petang. Semasa minum petang saya dan anuar baru nak takruf fasi yang lain. Kami berdua pun menceritakan serba sedikit mengenai GPTD kepada mereka yang lain. Selepas solat asar kami berdua bersalaman dengan Fasilitator lelaki dan Abang Kam telah menghantar kami ke KTM UKM untuk pulang ke Shah Alam….

Disediakan oleh,

Muhammad Izzat Bin Chiairil Anuar
Presiden
GPTD UNISEL
Sesi 2010/2011




No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails