Wednesday, September 30, 2015

BENGKEL VIDEOGRAFI FANTASTIK

Alhamdulillah pada 6 September 2015 bersamaan 22 Zulkaedah 1436H (Ahad), Grup Pengkaji Tamadun Dunia (GPTD) Unisel telah berjaya menganjurkan sebuah program Bengkel Videografi Fantastik. Bengkel ini diadakan di Makmal Komputer GL209, Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat, Unisel. Dibawakan khas Encik Nor Helmee Zainal Abidin, CEO Bil Hikmah. Beliau mempunyai pelbagai pengalaman bekerja dalam penerbitan di TV3 dan TV Al-Hijrah.
Pelbagai tips yang kami perolehi daripada beliau, didalam pembikinan video kita perlu memahami demografi, kenali emosi penonton dan mengenali sasaran penonton. “Melihat dengan mata masuk ke akal dan mendengar dengan telinga masuk ke hati.” – Encik Helmee.
Lima perkara penting di dalam pembikinan video adalah kandungan (content), posisi kamera (camera angle), muzik latar, bakat, set dan prop. Kandungan di dalam video sangat penting kepada sasaran contohnya golongan tua, kandungannya lebih berbentuk ilmu, kepada golongan muda lebih berbentuk aksesori, animasi atau lakonan dan tidak boleh menyampaikan ilmu yang berlebihan, kerana golongan muda ini lebih sukar memahami jika terlalu banyak informasi yang diberikan. Dan kepada kanak-kanak perlu berulang-ulang, kerana proses pembelajaran mereka untuk mengingat. Dari segi posisi kamera juga Encik Helmee menerangkan beberapa posisi dan pergerakan kamera yang asas di dalam mengambil video.
Kami juga didedahkan tentang kaedah produksi yang melibatkan tiga aturan iaitu ‘Preproduction’, ‘Production’ dan ‘Postproduction’. Kami juga diberitahu tentang kepentingan dan cara membuat ‘Running Order’ (R.O.).
Alhamdulillah, dengan ilmu-ilmu yang telah diperolehi didalam bengkel, kami diminta membuat video berdurasi satu minit. Dengan mematuhi segala yang telah dirancang di dalam R.O,video-video dapat dihasilkan dengan baik.
Semoga dengan bengkel yang telah dijalankan ini dapat memberikan suatu pengetahuan baru kepada semua peserta dan menjadi suatu pemangkin semangat bagi menghasilkan video yang menarik penonton. “ Jangan pandang rendah pada idea bodoh anda” – En Helmee. Jangan takut untuk menghasilkan video, kerana mungkin dengan idea bodoh itu ia memberikan impak yang maksima kepada penonton.

Disediakan oleh, Anis Nur Syuhada Safuan , Pengarah Program 

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails