Thursday, August 13, 2009

Bahaya Fatwa Wahabi Mesir


Assalamualaikum Warahmatullah.

PENGENALAN

Di antara majalah kegemaran saya di sini (Mesir) adalah majalah al-Islam Waton dan beberapa majalah lain lagi. Boleh dikatakan hampir setiap keluaran majalah ini saya akan membelinya untuk dibaca. Banyak ilmu yang saya perolehi dari pembacaan majalah ini di samping dapat menambahkan lagi kosakata baru Bahasa Arab moden yang digunakan pada hari ini.

Di kesempatan yang singkat ini saya akan menterjemahkan satu artikel bertajuk: Wakil-Wakil Wahabi Di Mesir Mengembangkan (Fahaman Wahabi) Sehingga Terhasil (Berjaya) oleh (Syeikh) Abdul Razak Afifi karangan Dr Muhammad Hasini al-Halfawi. Artikel ini telah dikeluarkan oleh majalah al-Islam Waton bilangan 274 dan 275. Pada keluaran pertama (274) diterangkan biodata (Syeikh) Abdul Razak Afifi secara ringkas dan sedikit kata-kata dan fatwa darinya. Pada keluaran kedua (275) pula disambung semula segala kata-kata dan fatwanya itu. Cuma di sini saya akan menterjemahkan secara ringkas kata-kata dan fatwanya sahaja.



Saya lebih suka menterjemahkan artikel seperti ini dari menulisnya sendiri mengenai fahaman Wahabi kerana mungkin ada yang berkata saya sengaja menabur fitnah (tentang Wahabi) sedangkan diri sendiri tidaklah seberapa ilmunya. Mungkin dengan terjemahan ini menjelaskan sedikit sebanyak kepincangan dan bahaya fahaman Wahabi atau Salafi Jadian ini. Saya sama sekali tidak bermusuh atau berselisih dengan pihak Khalaf ataupun Salaf kerana mereka adalah golongan yang mulia lagi dihormati.

DI ANTARA KATA-KATA DAN FATWANYA

01. Mengkafirkan kerajaan Presiden Mesir iaitu kerajaan Husni Mubarak.

02. Mengisbatkan akidah dengan Hadis Ahad.

03. Menjauhi Tafsir Imam Fakhrulrazi.

04. Tidak menafikan bentuk-bentuk Allah Taala.

05. Melarang menyambut malam Nifsu Syaaban.

06. Melarang menyambut Maulidur Rasul

07. Berkata tinggi adalah tempat bagi Allah Taala.

08. Berpendapat pembukaan majlis dan perayaan dengan bacaan al-Quran al-Karim adalah bidaah.

09. Menyamakan rakyat Mesir sekarang dengan kafir Qurasy sebelum hijrah.

10. Berkata Allah Taala dekat dengan zatNya.

11. Membidaahkan jemaah Tabligh dan dakwah mereka.

12. Tidak harus berimamkan (solat) bagi mereka yang bertawasul dengan orang-orang soleh.

13. Tidak harus mengeluarkan zakat fitrah dengan tunai dan duit.

14. Haram bergambar.

15. Harus manusia berkahwin dengan jin dan sebaliknya.

16. Tidak harus perempuan memendekkan rambut.

17. Bercita-cita dan berharap untuk membakar sebahagian kitab-kitab mazhab empat.

18. Mengkritik akidah Imam Ibnu Kudamah al-Hanabili.

PENUTUP

Sebenarnya setiap satu dari fatwa-fatwanya di atas mempunyai penerangan dan rujukan yang telah dinyatakan di dalam majalah ini. Namun saya tidak menterjemahkan untuk diletakkan di sini kerana kesempatan masa yang terbatas. Jika ada kelapangan saya akan memanjangkan lagi penerangan bagi setiap fatwanya ini.

Semoga kita semua mendapat iktibar dan pengajaran dari terjemahan ringkas ini. Bacaan tambahan mengenai Ciri-Ciri Ringkas Fahaman Wahabi di sini:

http://buluh.iluvislam.com/?p=41

‘Memberi dan Berbakti’

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails