Sunday, October 5, 2014

PERUTUSAN HARI RAYA AIDIL ADHA : MENGAMBIL SEMANGAT PENGORBANAN NABI IBRAHIM

Hari ini seluruh umat Islam memperingati hari raya Idul Adha atau hari raya qurban. Sehari sebelumnya, 9 Dzulhijah 1435 H, jutaan umat Islam yang menunaikan ibadah haji wukuf di Arafah, berkumpul di Arafah dengan memakai ihram putih sebagai lambang kesetaraan derajat manusia di sisi Allah, tidak ada keistimewaan  antara satu bangsa dengan bangsa yang lainnya kecuali takwa kepada Allah.

Allahu Akabar, Allahu Akabar, wa lillaahl hamd,

Hari raya ‘Idul Adha ditandai dengan peristiwa kemanusian dalam sejarah kehidupan manusia yang tidak mampu dilakukan oleh siapapun, hanyalah oleh Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail, iaitu “pengorbanan” yang bermuara pada iman dan taqwa kepada Ilahi Rabbi, Allah semesta alam. Allahu Akabar, Allahu Akabar, wa lillaahil hamd!
Allah berfirman yang bermaksud :       

Artinya:
“Setelah anak itu mencapai umur, Ibrahim bertanya kepadanya, “Hai anakku, kulihat dalam mimpi bahwa aku “menyembelihmu sebagai kurban, bagaimana pendapatmu”? Anaknya menjawab, “Wahai ayahku, kerjakanlah yang diperintahkan kepadamu. Insya Allah ayah akan menemukan aku sabar menerima” [as-shaaffat:37:102].

Seluruh dunia bakal menyaksikan tumbangnya ribuan haiwan yang bakal dikorban kerana Allah. Kita mulakan korban dengan kalimah Allahu akbar dan kasih sayang kerana Allah. Kita sedar bahawa dalam majlis korban, bukanlah daging dan darah yang diinginkan Allah, tetapi keikhlasan dan ketaatan yang tidak berbelah bagi hubungan hamba dan Pencipta. Bagaimana ikhlas mampu menjadi asas pembinaan takwa?

Pertama, korban ditandai dengan kisah Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail. Jika diteliti dengan mata kasar, bukan mudah seorang bapa mahu melaksanakan tugas besar yang sememangnya mencabar iman dan jiwa. Namun atas keimanan dan keikhlasan kepada Allah, baginda reda dengan ketentuan itu.
Seharusnya kita memikirkan bagaimana hendak membina keikhlasan kita dengan Allah melalui semangat korban. Kita mulakan dengan diri iaitu amalan yang paling dekat dan mudah iaitu dengan sedekah untuk memupuk sifat ikhlas dalam diri. Berapa banyak kita berkorban kerana Allah? Apakah kita benar-benar yakin bahawa korban yang dilakukan akan mendatangkan hasil satu hari nanti? Apakah masih wujud prasangka atau was was dalam hati jika kita melakukan sesuatu kita akan mendapat hasilnya suatu masa nanti? Itulah persoalan yang perlu dihuraikan dan jawapannya sudah pasti ada pada diri kita.
Begitulah Islam mendidik jiwa umatnya agar sentiasa ikhlas dalam setiap pekerjaan seharian. Jangan pernah kita lupa bahawa kehidupan kita seharian ini tidak dapat lari dari ujian dan ketetapan Allah S.W.T. Mari kita jadikan semangat Hari Raya Aidil Adha ini sebagai satu motivasi dalam manifestasi kita memahami makna sebuah perjuangan dan pengorbanan. Tiada perjuangan, tanpa pengorbanan dan tiada perjuangan tanpa penat lelah. Semoga kita terus konsistan dan istiqamah dalam meneruskan misi Rahmatan Lil Alamin.


Oleh : MUHAMMAD FAKHRUL AMIRUDDIN BIN HAMDAN
Presiden Grup Pengkaji Tamadun Dunia (GPTDU Unisel)

Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Teknologi Industri, Fakulti Sains & Bioteknologi, Universiti Selangor

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails