Tuesday, November 20, 2012

CATATAN WACANA SINAR HARIAN “Peranan Ulama Menasihati Pemimpin”

Kami bertolak dari Dewan Biru Unisel pada 3.00 petang.  Tiga orang wakil daripada GPTD  diketuai oleh Sdr Nor Hafiz Bin Razali, Sdr Muhd harris Fadhilah bin Johari dan Sdri Nur Hazzanina Bt Farizah.  Perjalanan kami ke destinasi  memakan masa yang agak lama akibat daripada kesesakan Jalan Raya pada waktu itu. Kami tiba di pusat Karangkraf Shah Alam  pada 3.40 minit petang.

Tepat 4.00 petang program dimulakan dengan Al-Fatehah oleh pengerusi majlis dan diserahkan kepada moderator untuk menguruskan Majlis Wacana Sinar ‘’Peranan  Ulama Menasihati Pemimpin’’. Dr Maszlee Malik dari UIAM bertindak sebagai moderator dalam menguruskan majlis  tersebut. Seterusnya tetamu jemputan yang di bawa khas untuk  hidangan ilmu kepada kita adalah  bekas Presiden ABIM yang juga Presiden Wardah, Datuk Dr Siddiq Fadzil; bekas Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin dan Exco Pergerakan Pemuda Umno, Syahrin Md Jamaluddin, yang juga Pengerusi Biro Institut Pengajian Tinggi Malaysia. Pada awalnya setiap jemputan diberi masa dua minit untuk memberi hujah atau pandangan dan pengenalan terhadap tajuk utama forum wacana ini. Kemudian pusingan kedua sesi diteruskan sehingga pusingan kedua dan pusingan ketiga. Pada pusingan keempat yang menariknya di sana audien diberi peluang untuk menanyakan soalan. Sebagai penutup jemputan khas untuk wacana diberi peluang  menyimpulkan forum ini.

Sesi pertama dimulakan oleh Datuk Dr. Siddiq Fadzil beliau menceritakan siapakah ulama yang sebenarnya dan definisi seorang pemimpin. Memang sangat menarik setiap hujah yang diberikan. Memetik daripada salah satu hujah dari beliau ketika  teringat pada satu puisi seorang ibu dan ayah yang menasihati anak nya. ‘’apabila besar jadilah orang besar kerana orang besar itu habuannya banyak, orang kecil habuannya kecil, orang kecil jujur dibilang tolol,orang besar tolol dibilang jujur, orang besar bisa berbicara seenaknya, orang kecil paling-paling dibicarakan’’  beliau juga turut mengupas ciri-ciri ulama yang sebenarnya ulama adalah orang yang diangkat oleh masyarakat kerana sifat-sifat yang boleh dicontohi. Seterusnya giliran  Dr. Asri memberi hujah adalah  apakah hubungan pemimpin dengan ulama dan bagaimana ulama menegur pemerintah adakah ulama perlu menegur pemerintah secara terbuka atau tertutup. Persoalan di sini adakah ulama menegur pemerintah dengan berjumpa dengannya, atau mengkritik secara terbuka atau perlu diampu semasa menegur? Giliran ketiga merupakan Exco Pergerakan Pemuda Umno iaitu Shahrin Jamaluddin juga menyetujui pendapat yang diberikan oleh Dr. Asri. 

Dalam sesi kedua pusingan berjalan seperti biasa antara isu yang hangat diutarakan daripada Datuk Dr. Siddiq Fadzil dengan menyokong pendapat beliau berkenaan  ciri-ciri  ulama yang benar-benar ulama. Ulama yang menjadi ulama bukan orang yang mengaku dirinya ulama tetapi diangkat oleh masyarakat berdasarkan pemerhatian dan perwatakannya yang menjadi tauladan. Dengan itu, ulama yang dipilih oleh masyarakat merupakan ulama yang mewarisi sifat-sifat para anbia’ dan ulama itu yang sepatutnya dicontohi. Majlis diteruskan dengan hujah yang diberikan oleh Dr. Asri yang merupakan jemputan khas yang amat berpengalaman dalam membahaskan topik  ini. Dalam penyampaian beliau telah menyentuh tentang isu yang sangat sensitif adalah sekiranya pemimpin itu dipilih dikalangan ulama, bagaimana atau adakah pemimpin itu tidak boleh ditegur? Beliau telah memberi contoh salah satu parti di Malaysia iaitu Parti Pas. Seandainya Pas memimpin negara ini suatu hari nanti adakah pemimpin mereka tidak boleh ditegur, sekiranya hal ini telah disuburkan dalam parti itu sendiri tidak hairanlah di masa akan datang  negara ini dipimpin seperti Ayatollah. Maka, pemerintah harus bersikap terbuka untuk menerima teguran daripada ulama.  

Seterusnya, merupakan giliran Syahrin Md Jamaluddin yang menjawab soalan moderator iaitu  peranan ulama UMNO dalam menegur pemimpin UMNO itu sendiri. Menjawab  pertanyaan tersebut  setiap tahun setiap cawangan pusat akan membuat musyawarah di mana pada ketika itu mereka menegur dan membuat penilaian terhadap setiap ketua-ketua bahagian menurut kata beliau pada sidang wacana tersebut. Sesi yang ketiga diteruskan dengan pandangan yang cukup menarik daripada  Datuk Dr Siddiq Fadzil iaitu pemimpin yang dipilih merupakan orang yang berduit. Hal ini telah disuburkan didalam UMNO itu sendiri, kita dapat melihat bahawa pemimpin yang dipilih merupakan orang yang berduit. Di sini saya suka memetik kata-kata beliau “dalam politik ini  pendapat-pendapat ulama  itu tidak penting, yang penting adalah pendapatan”.  Diteruskan dengan giliran Dr. Asri untuk memberi hujah beliau adalah dengan menyambung dan menyokong  apa yang diutarakan oleh Datuk Dr Siddiq Fadzil dan pandangan beliau pada sesi yang sebelum ini. Beliau menegaskan secara santai Adakah ulama perlu menegur pemerintah secara terbuka atau tertutup? Yang membolehkan ulama menegur secara terbuka adalah jika masalah itu merupakan kepentingan awam maka, ulama harus menegur secara terang-terangan dan beradab sopan. Disebaliknya, jika masalah melibatkan perilaku peribadi harus ditegur secara peribadi dengan berjumpa dengan pemimpin itu dan tegurlah dengan adab kesopanan.

Pada sesi yang ke-empat ini audien diberi peluang tampil untuk melontarkan sebarang pertanyaan. Antara pertanyaan yang menarik minat saya adalah pemimpin  patut dipilih dalam kalangan ulama. Dr. Asri menjawab persoalan ini ulama itu boleh menjadi pemimpin sekiranya dia mempunyai sifat kepimpinan dan bukan semua ulama ada sikap kepimpinan mungkin ulama itu sendiri  ada integriti dan sifatnya diangkat menjadi ulama tidak bermakna dia boleh menjadi pemimpin. Namun sekiranya ulama itu mempunyai sikap kepimpinan maka,boleh dijadikan pemimpin. Dalam sesi membuat kesimpulan, ulasan yang cukup  bagus untuk dikongsi daripada Datuk Dr Siddiq Fadzil ialah kerajaan perlu memberi peluang kepada rakyat untuk mandiri. Beliau mengatakan rakyat terlalu bergantung dengan kerajaan nah, disini kita melihat untuk membuat Majlis Maulidur Rasul pun minta bantuan dari YB seperti yang di ulas oleh Shahrin Md. Jamaluddin. sebagai contoh institusi seperti sekolah rakyat perlu diadakan. 

Pada 6:30 petang acara yang berlangsung selama dua jam selesai. Kami bertolak pulang ke unisel dan selamat tiba tanpa sebarang kesesakan jalanraya. Di sini, kami yang mewakili GPTD mengucapkan terima kasih kepada En. Izwan Suhadak, Penasihat GPTD Unisel kerana memberi peluang untuk menghadiri majlis ini yang amat bermakna kepada kita semua. Majlis yang sangat baik dan patut dirasai budaya perbahasan dan suasana menimba ilmu seperti ini di seluruh kampus di Malaysia.

Nur Hazzanina Bt Farizah merupakan mahasiswa jurusan Diploma TESL di Fakulti Pendidikan dan Sains Sosial, Universiti Selangor dalam semester dua tahun pertama. Beliau adalah Exco Unit Bahasa di bawah Grup Pengkaji Tamadun Dunia Unisel. Boleh dihubungi melalui Facebook : Erysza Sophea.

No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails