Friday, June 8, 2012

Kenyataan Media : JANGAN PERJUDIKAN MASA DEPAN MAHASISWA UNISEL




Dalam kenyataan media yang dikeluarkan oleh Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin mengesahkan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) membekukan pinjaman kepada mahasiswa baru Universiti Selangor (Unisel) milik kerajaan Selangor adalah tindakan yang tidak matang dengan menggunakkan alasan bahawa kerajaan Negeri Selangor yang diperintah oleh Pakatan Rakyat untuk membuktikan bahawa mereka mampu memberikan pendidikan percuma di negeri itu.

Nama UNISEL sering dijadikan bahan dalam mendepani isu politik yang berlaku baru-baru ini. Baru-baru ini, timbul pula satu isu apabila Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) menggantung pinjaman pendidikan kepada pelajar baru UNISEL. Masalah ini mula dikesan apabila pelajar baru sesi April UNSEL tidak dapat memohon pinjaman daripada Perbadanan Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). Adakah yang ini dikatakan adil untuk memberikan pendidikan yang sempurna tanpa menggadaikan isu pendidikan. Dalam kenyataan Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim berkata kerajaan persekutuan atau Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) tidak berhak membekukan pinjaman
Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) kepada pelajar baru Universiti Selangor (Unisel). Perbadanan tersebut bertanggungjawab untuk menyediakan pinjaman kepada semua pelajar seluruh Negara.

Oleh itu, kami dari Grup Pengkaji Tamadun merasa perkara ini merupakan suatu permainan politik yang jelas tidak memikirkan masa depan anak muda yang suatu masa nanti akan menjadi pewaris masa depan. Justeru memandangkan perkara ini memperjudikan masa depan mahasiswa baru yang memasuki Universiti Selangor, kami daripada barisan kepimpinan mahasiswa merasakan perkara yang jelas kurang bijak dari pembuat dasar.

Kami juga merasa terkilan dengan tindakan yang dilakukan oleh pihak kerajaan Negeri Selangor dan pentadbir Universiti Selangor lebih peka dan memahami permasalahan yang berlaku. Ini amat jelas pihak terbabit lambat bertindak dalam usaha meringankan masalah mahasiswa yang menuntut di Universiti Selangor. Keputusan pembekuan ini juga berpunca dari permintaan Pakatan Rakyat itu sendiri yang jelas mahu menwujudkan pendidikan percuma. Kami dari golongan mahasiswa juga menuntut agar keputusan segera untuk menyelesaikan masalah ini dilakukan.

Kami juga mendesak pihak-pihak berkenaan untuk mencari jalan penyelesaian untuk memelihara kebajikan dan masa depan pelajar di masa depan. Mengambil kesempatan ini, GRUP PENGKAJI TAMADUN DUNIA UNISEL (GPTD UNISEL) juga menyeru agar Kerajaan Negeri Selangor agar mengambil langkah sewajarnya untuk menangani isu ini daripada berlarutan, memandangkan ia menyentuh secara langsung imej UNISEL selaku IPT utama di negeri Selangor di samping menyentuh secara langsung kesinambungan masa depan para pelajar.

Nor Hafiz bin Razali
Presiden GPTD UNISEL


No comments:

Post a Comment


Related Posts with Thumbnails